2011. január 22., szombat

KOLLÁR Dalma: A JAMES BOND FILMEK ÉPÍTÉSZETI VILÁGA

Dolgozatom a James Bond filmek helyszíneit, környezetét, díszleteit elemzi. Ezek a filmek mindig a kor ideáljaival dolgoztak, mind a szereplők, mind pedig azok környezetét és a helyszíneit illetően. Jól nyomon követhető a filmek során az aktuális „trendek változása” az építészet területén is. A helyszínek igen változatosak és gyorsan cserélődnek, van, hogy történeti vagy egzotikus helyeken és díszletek között, máskor hétköznapi helyszínen, egyszerű díszlet előtt, de nagyon sokszor a legextrémebb helyeken és épített terekben zajlanak a történések. A „James Bond világ” 1960-as évektől napjainkig való változását szeretném nyomon követni a következő oldalakon.


1. A James Bond filmek
James Bond, más néven 007-es ügynök egy kitalált brit kém, akinek a figuráját Ian Fleming író alkotta meg 1953-ban. James Bondot legtöbben az EON Productions filmsorozatból ismerik. Az EON 22 filmet gyártott vele, dolgozatomban ezek közül a filmek közül a ’60-as és a 2000-es években készülteket vetem össze.
Az első „hivatalos” filmet (EON) 1962-ben mutatták be. Innentől kezdve majdnem minden évben megjelent egy rész. A filmekben használt helyszíneket három nagy csoportba lehet sorolni:
• országok, ahol James Bond járt valamelyik filmjében, illetve ahol a filmet is forgatták
• országok, ahol James Bond járt valamelyik filmjében, de a filmet nem ott forgatták
• országok, ahol forgattak Bond filmet, de James Bond nem járt ott a filmben
Valójában tehát, amit látunk a legtöbbször egy jó díszlettervező, oparatör, rendező és stáb munkájának eredménye, és nem a megnevezett helyszín valósága. Ennek ellenére James Bond filmeket így is már majdnem a fél világon forgattak. Ezeket a különböző, illetve vissza-visszatérő helyszíneket vizsgálom a filmsorozat kezdeti, és eddigi utolsó részeiben.

2. A ’60-as évek James Bond filmjei
Ekkor készülnek az első James Bond filmek. Megteremtődik a karakter, az állandó helyszínek, az állandó szereplők. A nézők megismerik és megszeretik a 007-es ügynök alakját, az mindenkori ellenfél és az aktuális gyönyörű nők körében. Kialakul a miliő, amiben az angol ügynök mozog, már minden néző számára evidenciává válnak a „Bond-kiegészítők”.
2.1 Dr. No 1962
A legelső Bond film. A londoni iroda a kiinduló helyszín, ahol jól megfigyelhető a titkárnői és főnöki iroda berendezésének különbsége. A titkárnői iroda az adott kor stílusa szerint berendezett, egyszerű bútorok, fém iratrendezők, asztalon kis piros lámpával, egy ajtón áthaladva, pedig mintha egy másik épületbe érkezne Bond. A falakon festmények, nagy faragott fa íróasztal, kandalló, fa talpú földgömb a sarokban; egy teljesen más kor hangulatát árasztja. Az angol „úri elegancia” árad a helyiségből.
Következő főbb helyszín Jamaica, ami az egzotikumot képviseli, a helyi tengerparti bár a térség hangulatát idéző díszlettel; fából épített épület, gyékény térelválasztók, fa asztalok, székek, színes lampionok, füzérek díszítik.
Építészeti vonatkozásban a legérdekesebb helyszíne a filmnek a Crab Key nevű szigeten levő építmény. A helyszínnek először csak egy kis részét ismeri meg a néző, de már itt kiderül, hogy valami újdonságra lehet számítani. A szereplő egy nagy üres térbe lép be, melynek minden oldala zárt, megvilágítást csak a tetején levő kör alakú felülvilágítón keresztül kap. Az egész terem nagyon steril a fehér falaival, világos színű márvány padló burkolattal és a nagy méreteivel; újdonságként hat a filmben. A hatást erősítendő a szereplő a terem sarkába húzódva áll, és ráesik a felülvilágító rácsozatának árnyéka, így még kisebbnek tűnik, mintha legyőzné a tér. Ez a környezet adja meg a hátteret ahhoz, hogy kellő hatást érjen el a test nélküli hang megszólalása. Később már az egész szigetet láthatja a néző. A gyár/labor már a léptékével, hatást gyakorol a nézőre, óriási acél tartószerkezetei alakítják, az egyébként tökéletesen tiszta rendezett teret. A falakat kőburkolat fedi, a padló csillogó felületű öntött padló, nem törik meg az egységességét az illesztések. Minden gép, műszer a kor legmodernebb technológiájának darabja. A kialakított látvány tökéletes hátteréül szolgál a nukleáris kísérleteket végző, védő ruhába bújt szereplőknek. Ugyanennek az épület komplexumnak a másik része lakó funkciót lát el. A kettő közti átmenet eléggé hasonlít az akkoriban készített fantasy filmek képi világához, ahogyan a laboratóriumi térből egy kör alakú, réz színű ajtón átjutva egy barlangba kerülnek először, majd onnan jutnak be egy hasonló ajtón a lakótérbe. A ’60-as évek stílusától teljesen eltérő berendezésű és anyaghasználatú helyiségek sora következik. Kicsit a képzelet szüleménye, kicsit meseszerű, de leginkább modern, az új trendeket tükröző a díszlet. Megjelennek a technikai újdonságok is, mint például az elektromosan, gombnyomásra működő, falba becsúszó ajtó. A falfelületek mintha látszó beton felületképzésűek lennének, más helyen selyem, illetve bőr falburkolatok vannak. A szobák design bútorokkal berendezettek, a falba süllyesztett könyvespolc is újdonság abban a korban. A lakórész másik helyszíne más stílusban van berendezve. Falai megmunkálatlan kövek, a sziklában való elhelyezkedése miatt. Tölgyfa padló fehérre meszelt falak és kő váltják egymást. A helyiségre a rusztikus felületek jellemzőek. Egyedi téralkotó elem, a lépcső mellett pillérként álló ágas fatörzs és a kandalló kialakítása. Ami úgy néz ki, mintha szabadtéri tűzrakó hely lenne, a kürtő csak egy fél méterrel magasabban kezdődik és megdöntve van elhelyezve. A legnagyobb látvány elem mégis a rusztikus felületű kőfalba helyezett nagy üveglap, ami mögött magát a tengert lehet látni. Nagy akváriumként funkcionál, a tenger élővilágát teszi meg háttérnek a szobában. A szigeten levő épületek, belső terek kialakítása meghatározó a későbbi Bond-filmekre nézve, a legtöbb filmben van egy olyan, helyszín, ami nagyon extrém valamely alkotó eleme miatt.
2.2 Oroszországból szeretettel 1963
Feltűnik Velence a James Bond filmekben először, a későbbiekben még többször visszatér ide a történet. Istambul az egzotikum a film helyszínei között. Oroszország is belép a történetbe, és a későbbiekben visszatérő helyszín marad. A Dr. No-ban megismert londoni iroda ugyanazzal a díszlettel jelenik.
2.3 Csak kétszer élsz 1967
Tokyoban játszódik a történet, így a keleti kultúra elemei jelennek meg a díszletekben. A negatív hős egy kialudt vulkán mélyén rendezi be a főhadiszállását, ezzel visszatér a legelső filmre is jellemző extra helyszín az egyedi nagyon látványos megoldásokkal.
2.4 Őfelsége titkosszolgálatában 1969
Ebben a filmben is a negatív hősnek megközelíthetetlen, minden extrával felszerelt bázisa van. A hegytetőn megjelenített „kastély elem”, ahová csak lifttel lehet feljutni nagyon jól beleillik a domináns „főgonosz” főhadiszállásainak a sorába.

3. A 2000-es évek James Bond filmjei
3.1 Halj meg máskor 2002
A helyszín Észak-Korea háborús környezet, a kommunizmus és a keleti kultúra keveréke jellemző az épületekre. Ezeket a jeleneteket biztos, hogy nem a valós helyszíneken forgatták, a politikai helyzet miatt. A Hong Kongban folytatódó történet szállodai jelenetei a luxus és a helyi hagyományokra utaló környezetben zajlanak. Hong Kong után Kuba- Havanna a következő ország, ami helyszínül szolgál. A kubai hangulat megjelenítésénél a kamera az óceán felöl indulva halad a tengerparton zenélő, táncoló emberek felé és tovább az utcák közé, ahol még a régi automobilok gördülnek az utakon. A belső térben egy régi ipari épületben nagy kavalkádban dolgoznak az emberek, a recepciós a ’60-as évek filmjeiből ismert telefonról telefonál. A tengerparti szálloda bárja, szintén egy megszokott helyszíne a Bond filmeknek, ahogyan a tengerparti jelenetek is, ami általában az egyik főszereplő nő megismerésével kapcsolható össze, itt is így van. A szigeten levő régi várban berendezett modern kórház, tökéletes James Bond film motívum: a sziget, a történeti külső és a modern, csúcstechnológiával felszerelt belső. A londoni jelenetekben az ismert helyszínek feltűnnek, a palota környéke, egy régi lezárt metro állomás. Ebben a filmben az egzotikus helyszínt nem egy egyenlítő környéki sziget szolgáltatja, hanem a jégmezők világa, ezeket a jeleneteket Izlandon forgatták. A havas jeges táj közepén áll a hóból és jégből épített palota, melynek külső kialakításába mintha a Sydney operaház vitorlái is felfedezhetőek lennének. Az organikus formák alkotta épület egésze olyan, mintha jégből épült volna, a nagy tartószerkezetek, a lépcsők a korlátok, bútorok, sőt még a lámpák is. Teljesen szürreális látványt fokozza az egyes dolgok műszaki tulajdonsággal való felruházása (gépészeti rendszer, világító jéglámpa, elektromosan elcsúszó jég ajtó stb.). Természetesen ez a képzelet alkotta helyszín a negatív hős főhadiszállása is egyben. A jégpalota melletti épület-mely a valódi főhadiszállás- a cornwall-i Eden Project-hez hasonló félgömbkupolával fedett ökokert, mely többek szerint hatásos megoldás lehet a globális felmelegedés elleni harcban. Ezzel a gesztussal a rendező bevonja a filmbe a való világ problémáit, történéseit is. Ez újdonság a 2000-es évek filmjeiben a továbbiakban is fellelhető lesz. A záró képeken megint új helyszín látható, egy tenger melletti hegyoldalban levő kis faház a maga egyszerűségében és szépségében.
3.2 Casino Royale 2006
A kezdő képkockák Prágában játszódnak, és a forgatási helyszín is Prága volt, a River City Prague iroda negyed egyik tornyában forgatták a gyilkossági jelenetet, a Danube House-t Kohn Pederson Fox tervezte. Megjelenik tehát az első kortárs alkotás.
Uganda- Mbale a következő képsorok helyszíne, egy háborús övezet egyik tábora, a zuhogó esőben a favázas, pálmalevelekkel fedett kunyhók között folyik az üzletelés. Az egzotikus helyszínt a Bahama-szigetek biztosítják ebben a részben. A filmek állandó helyszínei közül a bár az egyik, itt egy, a többihez képest jóval elegánsabb bárt láthatunk.
A film nagy része Montenegroban játszódik, ahova a főhős vonaton jut el. A vonat luxus felszereltségű elegánsan, ízlésesen kialakított belsővel A vonattal való utazás már a következő helyszín hangulatát előlegezi meg. A kisvárosi érzés, a macskaköves utcák, kis kávézók, színesre vakolt házak alkotta térfal festői környezetet varázsol a vászonra. A szálloda természetesen ebben a részben is minden, igényt kielégítő, gyönyörű bútorokkal, burkolatokkal, részletképzéssel. A lakosztály is ötvözi a modern felszereltséget és kialakítást és a klasszikus stílust. A kaszinó kristálycsillárai és a mélyzöld kárpitozás elegáns hangulatot kelt. Montenegro a film bemutatásának évében lett független ország, a film igen hatásos „országimázs- kampány” volt. Forgatási helyszínként azonban, nem Montenegro szolgált, hanem a híres csehországi fürdőváros Karlovy Vary, a filmbeli szálloda valódi neve Grandhotel Pupp.
A cselekmény záró jelenetei Velencében készültek, a gondolák és csatornák között, ebben a gyönyörű városban. A Canal Granden levő egyik gótikus palota összeomlásával ér véget a történet.
3.3 A quantum csendje 2008
A film svájci rendezője Marc Foster szokatlanul nagy hangsúlyt fektetett a színvonalas kortárs építészet prezentálására.
A történet, a Bond filmeknél megszokott helyszínek közül a történetin kezdődik, Olaszországban. A következő helyszín a londoni iroda, az olasz kisvároshoz történeti épületeihez képest éles váltás a high tech iroda, a legmodernebb technikai felszereltséggel és építészeti designnal. A fehér a meghatározó szín az irodában. Különböző anyagú fal és padló burkolatok váltakoznak, sok az üvegfelület, fém burkolat és a terek megvilágítása is egyedi. Újból nagy képváltás és Haiti a következő helyszín, elmaradott, szemetes, romos épületek, sikátorok, bódék jellemzik.
A rendező az első igazi nagy jelenetet kortárs helyszínen forgatta, a Prágától nem messze levő Bregenz tavára épült fesztiválszínházban. Az épületben éppen a Tosca előadása zajlik, miközben Bond kergeti a rosszfiúkat. A Puccini mű díszletei egyben az akció rész díszleteként is szolgálnak, mert egymással párhuzamosan láttatják a film készítői az opera és az akció rész jeleneteit. Emellett az épület egyéb terei és monumentalitása, tökéleten beleillik a Bond filmek képi világába. Az óriási nézőtér, illetve a színpad a hatalmas díszleteivel, vizes résszel, csúcsmodern színpad technikával megfelelő hátteret nyújt Bond legyőzhetetlenségének. Az előcsarnok, a közlekedők és az épület külső megjelenése, felhasznált anyagai pedig az ügynök eleganciájának kiegészítői.
Az újabb helyszín Talamone, Olaszország, a festői olasz tájban egy régi épület, ami a hely szelleméhez igazodó modern belsőépítészeti kialakítású. Innen Bolíviába kerül a cselekmény. Ezen a helyszínen végig a kettősség jellemzi a különböző helyszíneket, a megrongált, elhagyott régi épületek, autók, utcák az egyik oldal, míg a hotel fényűző belső terei, design bútorai, kifinomult szín és anyaghasználata a másik. A kettő között a party helyszíne teremti meg az átmenetet. Egy régi kissé romos épületben szervezik meg, szép világítással és díszítéssel, a loft lakásokra emlékeztető hangulatot áraszt, de nincsen felújítva, látszódik a múlandósága.
Ahogyan az első komolyabb jelenet is kortárs építészeti alkotás falai között zajlott, úgy a történetet megoldó képsorok is. A chilei sivatagban levő Auer+Weber Architecten által tervezett ESO hotel szolgált helyszínül. A filmben az épület megsemmisül, ezért az épület egyes részeinek modelljét egy az egyes arányban megépítették a studioban. Az utolsó képsorok újra váltanak a sivatagból a havas Oroszországba.

Összefoglalás
A ’60-as években kialakított pillérei a filmeknek ugyanúgy felfedezhetőek a ma elkészült részekben is. A filmek rendezői a helyszínekre bízzák a legnagyobb szerepet, más filmekhez képest nagyon sok helyszínnel dolgoznak, melyek állandóan váltják egymást. Jellemző módon, ezek a váltások mindig élesek pl.: sivatagból a télbe, luxusból a nyomorba stb. Állandó helyszínek a londoni iroda, a tengerparti, vagy egyéb helyszínen a szálloda bárja, a luxus szálloda, és az általában legtöbb látvány elemet felvonultató főhadiszállása a negatív főhősnek. „Elmondható, hogy a Bond- filmek többségének alapvetően kétféle helyszíne van, a történelmi város, ódon házfalaival és tetőivel, illetve a legújabb kortárs design jegyeit magán viselő villa, szálloda.” (http://hg.hu/cikk/epiteszet/5409-james-bond-az-epiteszet-eskudt-ellensege) Szinte minden filmben a fő helyszín egy jól ismert turista város, vagy egy híres kortárs épület, amiket a történet végére sikerrel romba is dönt (Casino Royale, Quantum csendje). A helyszínválasztásnak pszichikai okai vannak, ha a néző a főhőst egy általa ismert helyen, épületben látja, valóságosabbnak értékeli a történetet.
Elmondható tehát a James Bond filmekről, hogy kifejezetten igényes, a kornak megfelelő építészeti világgal dolgoznak és pozitív hatással vannak a nézőre az építészeti újdonságok befogadását illetően..
Felhasznált szakirodalom
http://hg.hu/cikk/epiteszet/5409-james-bond-az-epiteszet-eskudt-ellensege
http://hu.wikipedia.org/wiki/James_Bond

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése