2011. január 22., szombat

Kövi Zsófia: Ház a tónál

Kezdettől fogva nagyon érdekesnek tartottam a dolgozat témáját, így nagy lelkesedéssel vetettem bele magam a munkába, hogy miről is írjak. Nagyon szeretem a filmeket, ezért dolgozatomban, mint „média”, egy filmet szerettem volna elemezni, melyben nagy szerepe van az építészetnek. Feltételezem ez a gondolat évfolyamtársaim többségének azonnal eszébe jutott, így hát olyan témára volt szükségem, melyre talán nem gondol mindenki. S ami a legfontosabb, olyan témára, melyhez kötődöm, amit szeretek, és amiről írni is szeretnék.S mire ezt a pár sort magamban végiggondoltam, már eszembe is jutott „Az ötlet”.

1. Bevezetés

Dolgozatomban olyan filmekről szerettem volna írni, melyekben az építészet nemcsak, mint „egy szép, designos ház” van jelen, hanem ahol ennél sokkalta nagyobb szerepe van, valami különleges, valami egyedi.
Agyamban hirtelen száz és száz film kezdett el cikázni, aztán egy pillanat alatt ez a kép kitisztult.
Először jó pár olyan épület jutott eszembe, melyekben napjainkban előszeretettel forgatnak a hollywood-i filmesek. Hatalmas, high-tech berendezésekkel felszerelt, csodás kilátással bíró, hegyoldali luxusvillák. De valahogy úgy éreztem nem ezekről szeretnék írni. Egy sok millió dolláros költségvetésű amerikai akciófilmhez nem tudnék eléggé kötődni. S a legfontosabb, ahogy visszapörgettem, miről is szólnak ezek a filmek –leginkább semmiről- rájöttem, ez a kezdeti ötletem (miszerint ne csak „egy designos házról” írjak) tökéletes ellentéte.
Olyan filmre van szükségem, ahol a szereplők szorosan kötődnek a házhoz. S olyan filmre, amihez én is szorosan kötődöm.
Természetesen minden filmben kötődnek a szereplők valamilyen módon az adott házakhoz, épületekhez. Benne élnek, munkahelyük, otthonuk, vagy csak egy sokat látogatott, szeretett vagy éppen utált hely.
Azon kezdtem el gondolkozni, vajon melyek azok a filmek, ahol a háznak nagyobb szerepe van, mint pusztán egy lakás, egy ház, egy otthon.

És ekkor eszembe jutott! Léteznek olyan filmek, ahol a helyszín (a Ház) a cselekmény, vagy éppen a történet szempontjából kifejezetten nagy jelentőséggel bír, s ehhez nem találtak megfelelő, már meglévő épületet, ezért építenek egyet. Csupán a filmért.
Most természetesen nem a város méretű díszletekre gondolok, ahol akár több száz házat is felépítenek egy jelenet kedvéért, mert annak nincs különösebb jelentősége, csupán egy szép díszlet.
Olyan filmekre gondolok, amik akár végig egy helyszínen játszódnak (ezzel is fokozva a történés, a cselekmény drámaiságát), s a szereplők olyan elválaszthatatlanul a Házhoz tartoznak, hogy a film nem játszódhatna máshol, csak ott! Abban a filmre épített Házban.
Ekkor már teljesen egyértelmű volt.
Két film jutott rögtön eszembe, melyek az elmúlt években születtek, s engem mind a történetük, mind a filmben szereplő ház megfogott.

Az egyik film a „Látogatás” (Der Kameramörder) című osztrák-magyar film, melyet idén év elején mutattak be a mozikban. A filmben összesen négy színész szerepel, akik két házaspárt alakítanak.
A film 95 percéből közel 92 perc a Házban, vagy közvetlen környezetében („kertjében”) játszódik.
A helyszín a Fertő-tó partja, ahol a vízre építettek egy modern családi házat, ami az egyik házaspár otthona, s ahol barátaik meglátogatják őket.
A történet drámaiságát nagyban fokozza, hogy minden perce a Házban játszódik. Nem tereli el figyelmünket a különböző helyszínek váltakozása.
Habár a filmben a szereplők többször is nyilatkoznak a Házról, mind építészetileg, mind érzelmileg, mégis én úgy éreztem, nincs meg az a fajta nélkülözhetetlen kötődésük a Ház felé, amit keresek.

A másik film, ami szintén rögtön eszembe jutott, a „Ház a tónál” (The Lake House) című amerikai film, 2006-ból. Nem kellett túl sokat gondolkodnom, miről is szól a film, mert az egyik nagy kedvencem, milliószor megnéztem már. Rögtön tudtam, hogy ez számomra most a tökéletes film.
Minden - amit fentebb említettem - megvan ebben a filmben. A Házat kifejezetten a filmre építették. Nem játszódhatna máshol! Nemcsak esztétikai szempontból, hanem mert a film szereplőinek életére kezdettől fogva nagy hatással van, s a film két főszereplőjének története is a Házban bontakozik ki. Ez a film nem játszódhatna sehol máshol, csakis itt, a Tóparti házban!

2. A film (The Lake House)


.ábra: „The Lake House”
2.1 A történet röviden
A történet elsőre talán túlzottan romantikusnak, vagy giccsesnek tűnhet, ennek ellenére nem ismerek olyan embert, aki ne szerette volna, akit nem hatott volna meg.
A filmnek két főszereplője van, a racionalista doktornő, Kate Foster, és az építész, Alex Wyler.
Életüket a Tóparti ház köti össze, mindketten itt élnek, csupán 2 év különbséggel.
A Házat Alex édesapja, a szintén építész, Simon Wyler építette még évekkel ezelőtt. Régóta nem lakik már benne senki, s mikor Alex újra ideköltözik, szándéka, hogy helyrehozza.
Kate csak 2 év múlva költözik a Házba, Alex után – mint a filmből kiderül nem véletlenül.
Közös életüket egy jelentéktelenül kezdődő levelezés köti össze, melyet a Ház postaládájában váltanak egymással. Habár Kate új munkája miatt Chicago-ba költözik, folyton visszatér a Házhoz a levelekért. Sosem tud elszakadni Tőle, mert a Ház köti össze Alex-szel, akivel a levelezések során menthetetlenül egymásba szeretnek.
A történet vége felé közeledve, mikor már Kate úgy dönt, hogy kapcsolatuk – a különböző idők miatt – lehetetlen, s már elszakadnak egymástól, a Ház köti össze újra az életüket, miáltal Kate rájön, nem képes Alex nélkül élni.
A film zárójelenetében a két szereplő visszatér a Házhoz, ahol újra találkoznak, de most már egy azon időben (s egymást átkarolva elsétálnak közös Házuk felé).

2.2 A színészek (a filmről és a Házról)

Sandra Bullock (Dr. Kate Foster)
1964-ben született, Virginia államban, Arlingtonban. Amerikai-német származású színésznő.

A színésznő így nyilatkozott a Házról: „Szerettem.” „Csak azt sajnáltam, hogy nem az enyém, nem költözhetek be, vagy legalább vendégháznak megtartanám.”
“A Ház a tónál egy igazi szerelmi történet. Lehetőségekről és lehetetlenségekről szól. Döntésekről, amiket az Igazi megtalálásáig vezető úton hozunk. A film megismertet minket a lehetetlen elfogadásával, és egy olyan szerelmi kapcsolatot mutat be, mely bármilyen szabályt legyőz.”

Keanu Reeves (Alex Wyler)
1964-ben született, Libanonban. Angol-kanadai színész.

“Ebben a filmben nem hőst játszom, és Sandra nem a bajba esett lány szerepét. Ez a film nem csupán két emberről szól, akik azért keresnek valakit vagy valamit, hogy egésszé tegye őket. Ez a film két emberről szól, akik felfedezik, hogy együtt képesek valami újat alkotni.”

Christopher Plummer (Simon Wyler)
1927-ben született, Torontoban, Kanadában.

3. „The Lake House”

A ‘Ház a tónál’ (The Lake House) a dél-koreai ‘Il Mare’ című film 2006-ban készült amerikai remake-je. A filmet 2006. június 14-én mutatták be a Fülöp-szigeteken, az Egyesült Államokban két nappal később került a mozikba. Magyarországon augusztus 10-én debütált. A film főszereplői Keanu Reeves és Sandra Bullock.
A forgatókönyvét David Auburn írta, a rendező Alejandro Agresti.

A választásom nem csupán amiatt esett erre a filmre, mert a ház építészetileg különlegesen szép, hanem – ami ennél sokkal fontosabb – hogy a filmben a ház nem csupán egy tárgy vagy egy helyszín, hanem teljes értékű, egyenrangú szereplője a filmnek, mondhatjuk azt is, hogy a film főszereplője.
A Ház a szereplők életében nem egy ház, egy lakhely, hanem egy fogalom, mely áthidalja a köztük lévő időeltolódást, s lehetővé teszi közös életüket, s szerelmük kibontakozását (és megélését).

Fontos még megemlítenünk, hogy ez a film nemcsak úgy kapcsolódik az építészet és média témához, hogy egy igen különleges építmény kapott benne helyet, hanem a szereplőink életében is meghatározó az építészet.
Ahogy már fentebb említettem, Alex, a főszereplőnk, maga is építész, mint ahogy öccse és édesapja, a filmben igen híres Simon Wyler.
A Házat az apa tervezte és építette két kezével, imádott feleségének, Mary-nak, és fiainak.
A Házhoz a film minden szereplője szorosan és elválaszthatatlanul kötődik érzelmileg.

Érdekes megemlítenünk, hogy az édesapa, Simon Wyler, a filmben 2004. október 6-án halt meg. Október 6-án született a szintén építész, Le Corbusier – a filmben említett két építész egyike (a másik építész Frank Lloyd Wright), akiknek nagy hatása volt Simon-ra, mikor a Tóparti házat tervezte.

3.1 Nathan Crowley, a Ház építésze

Nathan Crowley Londonban született és nőtt fel. Egy évet járt a Fine Arts művészeti iskolába, majd Brightonba tanult építészetet. Családjában - édesapja és nagyapja után -harmadik generációs építész. Egy üvegházban nőtt fel, amit édesapja tervezett.
Kezdetben Londonban dolgozott, mint építész, de egy idő után kiábrándult a kereskedelmi építészet „ürességéből”. „Ez semminek sem a része és semmihez sem tartozik.”
Crowley 1990-ben az Egyesült Államokba költözött. Eleinte, mint junior set designer dolgozott olyan mozifilmekben, mint a “Hook” vagy a “Dracula”. Ahogy haladt felfelé a ranglétrán később már olyan filmekben közreműködött díszlettervezőként (production designer), mint a “Star Trek: Deep Space Nine”, a “Maverick”, a “Braveheart”, az “Assassins”, a “Mystery Men” és a “ Mission Impossible II.”.
Crowley talán legismertebb négy filmje (Insomnia, Batman Begins, The Prestige és a The Dark Knight), melyeket Christopher Nolan-nel közreműködve rendezett.
2005-ben BAFTA és Art Directors Guild Award díjra jelölték a Batman Begins (2005) című filmért.
Később egy újabb Batman részért, a The Dark Night-ért ismét jelölést kapott, mégpedig Oscar-díjra. Ezt meg is nyerte Best Production Design kategóriában, 2008-ban.
2004-ben felkérték a “The Lake House” című film díszleteinek megtervezésére. Crowley olyan helyet keresett, ahol nincsenek utak, nincsenek házak, csupán az érintetlen természet egy tó partján.
Bár a film nem volt nagy siker, a ház, amit tervezett egészen rendkívüli.
Nathan Crowley a McDonough Associates-szel és a veterán chicago-i Troy Osman-nal dolgozott szoros együttműködésben a Ház építése során.


3.2 A Ház

A Tóparti ház ma már nem létezik, a filmre építették, aztán lebontották.
A Ház a horgászhelyként híres Maple Lake keleti partján fekszik, Willow Springs-ben, Chicago környékén, Illinois államban.
A Google Earth segítségével könnyen megtalálhatjuk a Ház filmbéli helyét: 41.7142, -87.8901, ez az adat a tó közepére visz. A Ház a tó keleti partján épült.

A 2000 négyzetlábas ház tíz hét alatt jutott el a vázlattervtől a megvalósulásig. Két hetes tervezés és dokumentáció, négy nap licitálás, és a maradék, kicsit több, mint hét hét a ház megépítése. 35 tonna acélból épül, és közel száz ember munkájára volt szükség ahhoz, hogy a ház a film kezdésére kiírt időpontra elkészüljön. A ház eredetileg a szárazföldre épült a tópartra. A talajra acélgerendákat helyeztek, miután elkészültek a cölöpalapok felépítették a házat, majd kikotorták a földet és beengedték a tó vizét. 1200 köbláb földet ástak ki a ház alól. A ház 10 lábbal a tó felett “lebeg”.
Lebontása után a földet visszahordták, s most egy új halászmóló áll a helyén.
Habár a ház ki volt téve az erős tavaszi szélnek, Crowley ellenezte a diagonális merevítést, mert az belelógott volna a kamera bizonyos felvételeibe. A mérnök McDonough Associates cég feladata volt, hogy minimalizálja a szél általi oldalirányú mozgásokat, melyek összetörhették volna az üvegtáblákat.
A ház megnyerte a Structural Engineers Association of Illinois által meghírdetett ’Award of Merit’ díjat 2006-ban.

4. A filmben a szereplők és a Ház kapcsolata
A szereplők és a Ház szoros kapcsolatát az is mutatja, hogy a filmben kifejezetten sok szó esik a Házról:

“a cölöpökön álló tákolmány … egy üvegdoboz, mindenki belát”

“Kedves Új Lakó! Isten hozta új otthonában! Előző lakóként azt kívánom, legyen magának is olyan kedves ez a hely, mint amilyen nekem volt.”

“a Tóparti ház ... egy lepusztult, évek óta üres ház”

“de hiányzik nekem a tóparti ház, és az ottani fák, a fák hiányoznak a legjobban”

- Kisebbnek tűnik. mikor építette?
- Még az előtt, hogy megszülettél.
- Szent ég! Corbusier Wright-al keverve.
- Mindkettő apa haverja volt… együtt füveztek.

- Nincs lejáró. A házból nem tudod elérni a vizet. Se lépcső, se stég. Ez a ház egy doboz, üvegdoboz, amiből mindent látsz magad körül, de nem tudod megérinteni, nincs kapcsolat közted és a környezet között.
- Nem tudom. Végül is, itt van ez a nagy juharfa a ház közepén.
- Bezárva. Elfojtás és kontroll. A ház lényege a birtoklás, nem a kapcsolat. Persze, csodálatos, csillogó, de, nem teljes. Apát tükrözi. Házat tud építeni, otthont nem. De azt szeretné, hogy mi úgy éljünk, ahogy ő nem tudott…

- …csak van egy tóparti házam.
- Szép?
- Tetszeni fog, kibéreli azután, ahogy elköltözöm.

- Van valami, amit még nem mondtam. A Tóparti házat az apám építette, bizony, a két kezével. Sok-sok éve volt, azelőtt, hogy híressé vált. Még volt családja. Rajongott anyámért, aki Mary-nek hívtak. A házat neki építette.

- Azt mondta: számomra azóta halott, hogy kilépett a Házból.

- Alex, annyira sajnálom. Bárcsak veled lehetnék most valahogy. Együtt nézhetnénk a víz színén játszó fényt a Házból, amelyet apád épített. Vigasztalnálak, ahogy te is engem. Bíztatnálak, hogy jobb lesz majd. Úgy szeretnék segíteni neked, innen. De sajnos csak egy apróságot tehetek érted. Küldök neked valamit. Csak két év múlva jelenik meg, de mért kéne olyan sokat várnod. Remélem segít abban, hogy megérts, mennyire szeretett az apád.
kép: „Simon Wyler with his son Alex at their lake house project”
Összefoglalás

A világ filmiparában időről időre feltűnnek olyan alkotások, amelyek nem, vagy nem csak a színészi játék, a történet vagy a zene miatt válnak emlékezetessé, hanem a díszlet, a forgatási helyszínek, a történet helye is kiemelkedő szerepet kap. Időnként maga a ház, a hely vagy egy egész város válik egy-egy film főszereplőjévé.
Dolgozatomban egy olyan filmet kívántam bemutatni, melyben egy építészeti alkotásnak
(a Háznak) különlegesen kiemelkedő szerepe van, mind építészeti alkotás, mind a film története szempontjából. Elválaszthatatlanul kötődik a szereplők életéhez és befolyásolja a cselekmény alakulását. Úgy hiszem, a “Ház a tónál” című film a legmegfelelőbb ennek bemutatására.



2.ábra: „Együtt a Háznál”











Források

http://www.trianglemodernisthouses.com/lakehouse.htm
http://www.maiengr.com/content/view/24/36/
http://www.kabmurungraya.net/2006/06/16/chicago-architecture-at-home-in-the-lake-house/#more-233
http://www.icgmagazine.com/wordpress/2009/07/13/exposure-nathan-crowley/
http://arcchicago.blogspot.com/2006/06/before-sandra-and-keanu-building-lake.html
http://memory-alpha.org/wiki/Nathan_Crowley
http://www.fandango.com/nathancrowley/filmography/p189317
http://triangleartsandentertainment.org/2010/01/triangle-modernist-houses-presents-%E2%80%9Cthe-lake-house%E2%80%9D-at-galaxy-cinema-feb-18/
http://silverscreensurroundings.blogspot.com/2008_08_11_archive.html
http://www.wildaboutmovies.com/movies/TheLakeHouseMoviePosterTrailerKeanuReevesSandraBullock.php

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése