2011. január 23., vasárnap

RÉDEY Mária: VISSZA A JÖVŐBE

1. Trilógiák a ’70 években
A 70-es, 80-as évek nagy sikerfilmjei voltak, és onnantól kezdve örök klasszikusokká váltak a trilógiák: az Indiana Jones, Csillagok háborúja, és Vissza a jövőbe filmsorozatok. Sikerüket köszönhetik a kiváló rendezésnek, a remek szereposztásnak, a nagyszerűen eltalált karaktereknek, az igazán egyedi történeteknek, az izgalmas fordulatoknak és még sorolhatnánk. Annyi bizonyos, hogy ezen filmek sikereiben hatalmas szerepe volt az adott történethez tartozó tér és látvány megteremtésének. Mivel mindhárom filmsorozat a kaland, fantasy illetve sci-fi elemeit ötvözi a látvány megalkotása alapvető fontosságú. A hollywoodi filmek látványos filmjei közé tartoznak, de még messze vannak a mai filmiparra jellemző hatásvadász stílustól. Remekül eltalált arányokkal és a kor technikai lehetőségeinek megfelelő elemeit remek arányban alkalmazták a filmek megalkotásakor.

Mindhárom film izgalmas, fordulatos, és ha egyszer hozzákezd az első részhez a néző, muszáj a következő két részt is megnézni. Azonban ha sorrendet szeretnénk felállítani a leglátványosabb, legváltozatosabb film kategóriájában, akkor a Vissza a jövőbe című film szerepelne az első helyen.
2. Vissza a jövőbe című filmről
Ez a történet térben és időben játszódik. Vagyis helyesebben, az idő az, ami változik, a „tér” vagyis a hely mindig ugyanaz, mégis más. Az idő múlását - és habár csak cirka 130 évről van szó (1885-2015) - a korszakok változását tanulmányozhatjuk, és élhetjük át egy filmben. A történetben fontos szerepe volt, hogy mely idő után melyikbe röppentünk, hiszen minden kapcsolatban állt egymással, és nem ok nélkül kezdte el Marty McFly kalandos utazását. De az egyszerűség kedvéért haladjunk a valódi időrendben kezdve a vadnyugattól, keresztül az 50-es éveken át - egészen az akkor még távolinak tűnő - jövőig.
3. Változások és fejlődés a filmen belül
A mai korban is megfigyelhető, sőt sokkal szembetűnőbb, mint bármikor, hogy az idő múlásával minden együtt változik. Változik a lépték, a forma, az emberek, a tempó, a stílus, a kultúra, a célok, az elvárások.
3.1 Részletek
3.1.1 1850
Családi ház: egy kis tanya, amelyben csak két szoba van, egyszerű bútorok, petróleumlámpa, nincs konyhabútor, nincs gyerekszoba, és a családi tűzhely, amely központi szerepet játszik, mind funkcionálisan, mind lelkileg
Városka (falu): alig pár ház, az is mind fából, egyetlen két szintes épület, ami kocsma volt, az első olyan épület, ami már komoly jelleget ad a településnek az az óratorony, ami már kőböl épül, kiemelkedik a többi ház közül, méltóságát és funkcióját tekintve is. Fontos itt még megjegyezni, hogy az ÓRA, maga is fontos szerepet játszik az filmben – akárcsak az életünkben – hiszen mi még jobban az időhöz vagyunk kötve; nem úgy mint a film szereplői, aki ezt a dimenziót áthághatják, kisebb-nagyobb nehézségekkel.
A kihasználatlan térbe próbál belehelyezkedni egy kisváros (vagy nevezzük inkább falunak), hiszen néhány utca köti össze a város egyik részében található kovácsot, a város másik végén megtalálható sírkövessel. Az épületek kicsik, szabadon állóak, hiszen végtelen tér áll rendelkezésükre, hogy megtalálják helyüket a város építészetében. Sugárzik róluk az egyszerűség, a céltudatos építészet. Az egyszerű formák adják meg ennek a világnak a varázsát. Az egyetlen elem, amit a közelben megtalálhattak a fa volt, ebből építkeztek, ebből készítették munkaasztalaikat, lengőajtóikat, és ebből készült a saját cégér, mely különleges és egyedi volt. Kisvárosban nincs versengés, hisz jó esetben két kocsmának kell fenntartania magát a városka lakóiból. Ezért is oly egyszerű a megjelenésük. Nem akar többnek látszani, mint ami. A cégér is, mely nem töri meg az épület hangulatát, összhangját. A felirat csak azt hivatott közölni a látogatóval, hogy ez a kocsma és nem a kovácsműhely. Nem akar kilógni az épületből, nem akar önálló elemként megjelenni, hanem részévé akar válni.
Lépték-arányok: A vadnyugaton a hatalmas térbe épült bele egy kisváros. És ez a kisváros idővel kezdte meghódítani a körülötte hatalmaskodó teret olyan szinten, hogy a végén a tér nem volt már nagy, nem volt már végtelen, hiszen a tér kihasználtsága más értelmet nyert. Nem csak a földön, hanem az égen is terjeszkedni kezdett világunk.
Infrastruktúra: nincs közvilágítás, nincsenek utak, a vasúti sínek azok, amik ténylegesen összekötik a városokat.
Ruházat: vadnyugatra jellemző, legalábbis a sok western alapján; csizma, és bőr ruha és kés
Közlekedés: ló, lovas kocsi, vonat, ami akkor a legcsodálatosabb közlekedési eszköz és akár 40-50 mérföldes sebességgel is képes volt folyamatosan utazni.
3.1.2 1955
Családi ház: sorházas építkezésből találunk itt egy családi házat, amely már fel van szerelve a kor minden kényelmével, legalább 3 szoba, konyha, fürdőszoba; a családi tűzhelyet pedig a legfantasztikusabb találmány a televízió váltja fel.
Városka (falu): Igazi kisváros, tele jómódú polgárokkal, a fejlődés legszebb időszakában…, mindenki új autóra és televízióra gyűjt. Komoly cégérek sorakoznak az utcákon, kapitalista kereskedelem folyik mindenütt.
A fejlődés következő fokaként az 50-es évekbe nyerhettünk betekintést. Itt már a forma letisztult, kedves, amolyan kisvárosias. Népesség növekedésével a város is terjeszkedni kezdett, tágult a mi világunk, és szűkültek a terek. Megjelentek a feltűnőbb épületek, emberek, reklámok. Mindezek még mindig kulturált formában, hiszen célja még mindig az információ átadás volt, és nem direktmarketingként akart az arcába mászni az embernek, mint ahogyan ez már a jövőben megtörténik.
Lépték-arányok: A kisváros már nem vadnyugat, egyre több a kő illetve téglaház, széles utcák, amelyek már automobilokra vannak hangolva, az épületek magassága is szépen emelkedik. A terek a polgári légkör megteremtését szolgálják, ahol minden elérhető, és megszerezhető.
Infrastruktúra: közvilágítás, betonozott utak, és járdák, sőt az óratorony előtt már kellemes zöld tér, és padok is vannak.
Ruházat: már öltöny és frakk a divat, természetesen sétapálcával, és zsebórával (mivel az idő már sokkal fontosabb, mint a vadnyugaton, ahol elég volt az egy óra torony is az egész városnak) Fiatalok körében már fontosabb a buli, a csinos ruha, s talán Marty közreműködésének is köszönhetően, kezdetét veszi a rock and roll, és a rá jellemző pörgős ruhák, és zselézett hajú fiúk kora.
Közlekedés: mindenki automobilon jár, vagy akinek erre nem futja, akkor biciklivel; a vasút itt teljesen háttérbe szorul, sőt már a csapágyakon guruló roller-elődök is megjelennek.
3.1.3 1985
Családi ház: új lakótelep, ahol a házak már nem érnek össze, és a rendezett füves előkert fogad bennünket, a szobák száma már legalább 4, amihez természetesen két fürdőszoba is jár, hogy minden rendesen elférjen kapunk hozzá még egy szintet is. Itt már a nagyszoba (ami közös teret képez konyhával) játsza fő szerepet, és a televízió is még a központban van; de természetesen ebből már többet is találunk a lakásban. Kiegészítésnek rengeteg elektromos kütyü: az ébresztőórán át a walkmen-ig.
Városka (falu): Terjed a város, lakótelepek, lakóparkok épülnek az egyre növekvő népességnek. város már nem kicsi, hanem inkább közepes. Mindenhol reklámok, és neonok vannak a régi cégérek helyett, a terek megmaradtak, de már nem olyan hangsúlyosak; inkább csak a régi időket idézik.
Lépték-arányok: Az utazás itt már komoly szerepet játszik a város belül is, hiszen a családi ház és a központ között már nem lehet gyalogolni, megjelennek a parkolók, amelyek szelén valami bevásárló központ van. Az épületek már túlnövik a jó öreg óratornyot, és fittyet hánynak mindenféle rendezettségnek vagy stílusnak.
Infrastruktúra: megjelennek a telefonok, és minden minőségi változáson megy át, amely általában az elektronika vívmányainak köszönhető: közvilágítás, kirakatok, cégérek, és minden egyéb berendezés, amelyről legtöbbet talán a kocsma árulkodik (pl.: sörcsap, hűtő, kávégép, zenegép stb.).
Ruházat: itt már mindenki azt visel, amit csak akar, a viseletet újra a funkció, és talán a betöltött szerepkör határozza meg. (egy érdekesség, van aki szeretne valakinek látszani, ezért öltözik úgy)
Közlekedés: autója már mindenkinek van, itt már a márka, a méret, a típus és egyéb más paraméterek játszanak szerepet, a bicikli megmaradt, de vannak új dolgok is, mint például: a gördeszka vagy görkorcsolya.
3.1.4 1985-alternatív jelen
Ez az úgynevezett alternatív síkon futó eltorzított jelen szintén az időutazásnak köszönhető. Megváltozott a múlt egy aprócska képe és máris felfordult a világ, az egész város, vagy talán a világ is Biff Tenen kezébe kerülhet egyetlen 2015-ben kiadott, de 1955-ben megkapott sportalmanahnak köszönhetően.
Családi ház: ami már lakosztályra váltott, a ház mérete több 10 emeletre rúg. Minden elektromos, a szobák hatalmasak, és igazából belakhatatlanok. Mindenféle extra funkció megvan ami a fényűzéshez kell. Mint újdonság (de a magas épületek velejárója) megjelenik a lift is.
Városka (falu): A város, mint olyan már nem létezik, csak ez az egyetlen még működő épület a kaszinó, mely Biff tulajdonában van, és amely az ő erejét és gazdagságát volt hivatott jelképezni, (amúgy ez az egyetlen rész, ahol az óratorony, a bíróság épülete, és vele együtt a törvénykezés is megszűnik létezni). A többi épület csak roncs, az egész város gettóvá alakult, ahol a szegénység, a félelem, és agresszió uralkodik. Az egész városképnek van valami eltorzított formája; alkalmazkodva a körülményekhez. (hiszen most egy elvadult modern világban vagyunk, ahol csak egyetlen főúr van, aki megtűr néhány hasznos semmirekellőt)
Az építészet, mint olyan nem létezik. Az egyetlen „impozáns” épület tetején villogó kaszinó felirat is Biff Tennen életét, és „dicsőséges” életútját jelképezi. Ezzé válik a világ, ahol már nincsenek saját érdekek a fennmaradáson kívül, ahol minden pénz és hatalom egy kézben folyik össze és ahol Biff Tennen az ÚR.
Lépték-arányok: A magas hatalmat és pénzt megtestesítő épület mellett a városra jellemző kedves stílusát elveszítette. Ezzel együtt az arányokat vagy harmóniát teljesen el kell felejteni, minden a hatalom mámorának van alárendelve. Ami hatalom oldalán van az nagy, ami nem az kicsi.
Infrastruktúra: az előbbiekhez csatlakozva, az infrakstruktóra ott van ahol a hatalom, azután pedig csend, sötétség és félelem. A törvénykezés megszűnt a bíróság épületének lerombolásával, az iskola bezárt, és nem meglepő, ha lövöldözés fül, vagy éppen szemtanúja lesz az ember a nyílt utcán. Feltűnnek a luxus dolgok, de csak a kaszinó falain és Biff világán belül, így ez olyan mintha csak egy kis ajándék lenne a végtelen hatalmú úrtól, ezért mindenki így is kezeli ezeket, legyen az bármi.
Ruházat: A jelenkor ruházatát talán annyira nem befolyásolta a múlt megváltoztatása, talán csak annyiban, hogy mivel pénzük nem nagyon volt az embereknek, csak ehhez megfelelően tudtak öltözködni.
Közlekedés: Ebben a jelenben nem találkoztunk jövő-menő emberekkel, közlekedő autókkal. Minden bizonnyal hasonló lenne a megjelenése a közlekedésnek is, mint a valós jelenben, azonban csak kiégett vagy elhagyott autókkal találkozunk. Ebben a jelenben örülhet az ember, ha tévéje van, a szegénység és a nyomor nem engedheti meg hogy autója legyen.
Ez a világ egy torz képet mutat nekünk, hogy milyen is lehet az, hogyha a hatalom egy kézben van, és nem a jó kézben. Ezek után Marty, és Doki is jobban tudja értékelni azt, amit a saját jelenjében elért, vagy magáénak tudhatott.
3.1.5 2015
Családi ház: A modern világ elképzelésében megmaradt a családi ház, és még nem kis kapszulákban élünk, hanem tovább terjeszkedő családi házas övezetekben. A családi házak megőrizték kedves formájukat, kissé talán nagyobbak, de ami a legnagyobb változás a technika fejlődéséből adódó újítások. Már nem kell félnie az embernek, hogy elhagyja a kulcsát, hiszen a bejárati ajtóhoz elég a hüvelykujja, a mikró pedig tenyérnyi pizzából fél pillanat alatt családi méretet csinál. Nem luxus szintű, de mindene megvan a Mcfly családnak, amire ebben a jövőben igazán szüksége lehet.
Városka (falu): Faluból lett kisváros, város, majd nagyváros. A modern világ megteremtése a kor (a film forgatásának kora) technikai lehetőségeihez képest, igazából amúgy is igazán látványosra sikerült. 1985-höz képest nagyon futurisztikusnak tűnhetett, és talán még bíztak is benne az emberek, hogy ekkora fejlődésen megy keresztül világunk röpke 30 év alatt, de azt kell mondanunk, hogy jelenkorunk habár csak 5 évre van tőle, hogy Marty Mcfly megérkezzen jövőbe, városaink sajnos, vagy szerencsére (nézőpont kérdése) nem mutatják azt a képet, amit akkor megálmodtak.
Ebben az idősíkban az építészet elérte, hogy nem csak a funkció, de a megjelenés is fontos legyen, adjunk a formára, a stílusra, a megjelenésre. Nem csak a funkciót, hanem valami többet akarták ezek az épületek hirdetni. A jövőben sikerült olyan keretet adni a reklámoknak, a hirdetéseknek, melyek már direktbe találják meg az embert. A 3 dimenzióban megjelenő reklámfelületek elég hatásosak, és az ember nem tudja elkerülni, hogy ne találkozzon vele, mert ha másként nem, hát a reklám talál őrá. (a semmiből előtűnő cápafej, mely Marty fejét akarta leharapni)
Lépték-arányok: Az élet kitágult, a tér maximálisan kihasználásra került, így az besűrűsödött, égen földön. Az épületek változtak, nagyobbak lettek az igények, és vele együtt az épületek is. A bíróság előtti tér még megmaradt.
Infrastruktúra: A város, az élet hatalmas fejlődésen ment keresztül. Az élet, a törvénykezés is felgyorsult. A bíróság épülete habár formájában átalakult, de megőrizte régi értékeit és hagyományait. Idomult a fejlődéshez, ezt bizonyítja, hogy a tárgyalástól az ítélet megszületéséig csak néhány órának kellett eltelnie.
Ruházat: talán itt van a legnagyobb fejlődés az előző korhoz képest, a ruhák saját magukat igazítják méretre és maguktól meg is száradnak, a cipők maguktól fűződnek be. A többiek is ilyet hordanak, csak egy picit más stílusban.
Közlekedés: az autók itt már röpülnek, azaz meghódították az eget, parkolni viszont a nagy felhőkarcoló földi gyomrában kell, mert nincs elég hely. Természetesen extra kényelem és navigáció segíti a sofőrt az eligazodásban. A hajtóanyag sem a régi már, lecseréltük azt is valami modern elektronikus vagy mágikus szuper anyagra, (minden esetre benzinkút nem volt). A gördeszka légdeszka lett, amely gyors kicsit és hatékony közlekedési eszköz, és nagyon elterjedt. Érdekes, hogy habár az autók felköltöztek az égre, nem szűntek meg a földi utak, pedig már nem volt akkora a kihasználtságuk.
4. Kapcsolódási pontok
A sorozaton és a korokon éppen az épületek és a helyek segítenek át minket. Érdekes megfigyelni, hogy a korok változásával változnak az épületek, mind külsőleg, mind pedig belsőleg, de az óratorony ott áll a város szívében és mint egy igazi tanú végignézi a korokat és a fejlődést. Bátran párhuzamot vonhatunk az óratorony és az emberi szív, valamint város és maga az ember fejlődése között. Az óratorony, ami fix, ahogy a szívben is az a fontos, ami fix, ami jó, és onnan indul ki minden és oda is érkezik. A többi, ami körülötte van, az csak támogatja az; és természetesen követi a külső változásokat is, úgy ahogy azt a város is teszi. (de ha lebontanák az óratornyot nem lenne város sem, mint ahogy ezt meg is élhettük az alternatív jelenben)
Hasonló megmaradó motívum a kocsma, kávézó, bisztró. Mindegyik részben, mindegyik időben fontos találkozási pont, és mindegyik részben remek helyet adott Marty és Biff közötti nézeteltérés rendezésének. Ezt a jelenetet háromszor láthattuk más-más körülményekben, mindig ugyanolyan izgalmasan.
5. Záró gondolatok
Ami még összekötést teremt az az idő, ami egyenletesen változó, és megállíthatatlan. De még ebben a rohanó időfolyamban is találunk fix pontokat. Az egyik a kapcsolatok, a másik pedig találkozás pontok (épületek, terek).
/gondoljuk át a saját életünkben, mi határoz meg egy fontos eseményt: hol volt, mikor volt, és ki volt ott (vagy kivel történt)…/
Az ember lehetőségei, és azoknak a kihasználtsági foka vezethető végig a város fejlődésén. A kezdetben kihasználatlan területekben az ember meglátta a lehetőséget az alkotásra, a fejlődésre. Először a környező területeket építette be, szűkítette össze, majd ahogy a technika megkívánta az ég meghódítása következett.
Ahogy utazgattunk az időben megtanulhattuk, hogy vannak állandó pontok, de a számunkra igazán fontos dolgokat, eseményeket mi alakítjuk. A kérdés az, hogy merünk- e álmodni? Doki mert. Merünk-e tenni az álmainkért? Doki mert. Hisszük, hogy sorsunk nincs előre megírva? Doki hitte. Megálmodta a fluxuskondenzátort, majd a De Loreannal átlépte saját álmainak határát, belépett a 4. dimenzióba és megváltoztatta a múltat, a jelent, és a jövőt?
„a jövő nincs előre megírva, álmodhatunk nagyokat…, a sorsunkat magunk alakítjuk”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése