2011. január 23., vasárnap

Csáki Klaudia: FILM = RAJZ

Az esszében bemutatott filmek az építészetet részleteiben mutatják meg, az egész épület részeiből új egészet alkotnak. Új épületet, új környezettel, új odavezető úttal, amik valósak de sorolásuk eltér a valóságtól, maga az, hogy láthatjuk őket egymás után. Feltételezett útvonalak melyeknek létrejötte új lehetőségeket rejthet, például gyorsabb célba érést, vagy ismeretlen helyszínek virtuális megismerését. Három film Budapesten játszódik, ismert helyszíneken, az ismertségük által pedig még izgalmasabb utána gondolni, mi is történik, hogyan is jön létre, mi miután következik és vajon ez tényleg csak a képzelet/ film szüleménye, vagy esetleg a valóságban is így történhet. A négy film más- más módon használja fel ezt, a vásznon történő alternatív építkezés nyújtotta lehetőséget. Egy film melyben a képzelt környezet, díszlet, egy melyben az helyszínek mesélnek, egy amiben az út két pont között kifordítva mutatkozik meg és egy melyben egy hatalmas játszóteret lehet kialakítani.

1. Kamerával rajzolt tér kép
Az képzeletünkben minden megtörténhet, és ezt szeretjük. Van aki álmodik, olvas, vagy filmet néz...stb; de a lényeg hogy valami más világba csöppen ezekkel az eszközökkel. Aki ezt nem teszi az nem is ember. A gyerekek ezt sokkal többet csinálják, mert még „hagyják” magukat álmodni. Amit elképzelünk a sajátunk, de néha jó megmutatni, láttatni másokkal. A film „álmodik” helyettünk, vagyis a szánkba rágja a fantázia világot.
Az építészetben a fantázia igen fontos szerepet játszik. Ennek azonban határokat szab az anyag a lehetőség, a környezet, a hatások, a jó ízlés, a józanság. Képzeletben lehet építeni pillér nélküli lebegő hidat, kacsalábon forgó palotát, függőkertet, el lehet tolni a falakat, rajzolni ajtót oda ahol nincs és még sok mást. Ez a képzeletben létrejön, a valóságban nem tudjuk láttatni, mozgókép segítségével azonban igen. Vagyis a film a valóság és a képzelet határa. Kicsit van és nincs.
A filmek melyeket az esszé soraiban körüljárok nem sci-fik melyek képzeletbeli tereket hoznak létre, ahol nincs gravitáció, vagy mesebeli tereket mutatnak be melyek valójában díszletek, és meg se épületek, hanem nagyon is igazi valóságos helyszínek, tényleg étterem, lakás, lépcsőház, utca, kapualj, szórakozóhely, pince...stb.
A már meglevő terekkel, helyiségekkel, helyekkel variál, és ezek szokatlan, alternatív vagy épp megfelelő láncolatát mutatja be. Nem újat hoz létre hanem a régiből, a már meglevő megépültből valami izgalmasabbat. Lehetetlent ami csak a képzeletben és a vásznon tud megjelenni és igazából csak addig jók, míg ez így is van.
A filmekben ismert, vagy kevésbé ismert helyek láthatók, ami valakié és valakinek mindenképpen mond valamit, és aki ismeretlen a helyszíneken azokat is meglepi a sorrendjük.
Mindhárom választott film kicsit máshogy használja az alternatív helysorolásokat.
Az első film a Köntörfalak című magyar mozifilm. Ebben a forgatókönyv szerint játszódnak a jelenetek a helyszíneken, és az utcák, helyek furcsa sora a történetből következik.
A második film Irimiás Balázs és Gulyás Tibor kis játékfilmje a Mobility. Ez felfogható egy virtuális Budapest metszetként, bár nem teljesen egyenes vonal és vissza vissza csatolások is vannak benne, minden esetre valahogy úgy sorolja a helyeket, ahogy valóban vannak, de ahogy nem haladhatunk keresztül rajtuk. Itt nem a film története inkább a film építészete a lényeges.
A harmadik film Danyi Balázs Németh Roland Dániel és Pásztor Bence TDK kisfilmje a Falakon át címmel. Ez a film az alternatív útvonalakat mutatja be, ugyanakkor egyben virtuális metszet is, és ezen kívül egyfajta játék is, mert a videó a választás lehetőségét is megadja az egyes útvonalak között.
Ehhez a filmhez kapcsolódik és egyfajta továbbfejlesztése a Wallking Through Walls (Walking Thru Walls) című kisfilm melyet a 2010-es EASA-n csinált menchesterben Németh Roland Dániel és Pásztor Bence.

1.1 Filmek:
1.1.1 Köntörfalak:

2010- es alkotás. Dyga Zsombor írta a forgatókönyvet és a filmet is ő rendezte. Magyar filmdráma 80 percben Elek Ferenc (Zoltán), Tompos Kátya (Eszti) és Rába Roland (Gábor) főszereplésével.
A film egyetlen éjszaka története, városi történet, magyar hagyományoktól mentes, két ember vakrandizik egymással, majd a lány lakásán kötnek ki, és az események előrehaladtával érkezik a bonyodalom.
Az építészet elsőre nem is olyan meghatározó benne, bár ha valaki tudatosan figyeli, hogy hol is játszódik a film rájön hogy lehetetlen térkapcsolatok vannak benne, melyek azon kívül hogy izgalmassá teszik a díszletet, hangsúlyozzák hogy a filmben a valóság viszonylagos.
Gyakorlatilag egy lakásban játszódik a történet, azonban az út amit addig megtesznek irreális. A filmet Budapesten forgatták. Az első helyszín a Klassz Étterem és Borozó nevű hely az Andrássy úton. Innen kilépve Újlipótvárosba kerülnek a szereplők, majd haladnak gyalog és már a Budai vár utcáján sétálnak. Ezután egy eklektikus ház kapuján keresztül bejutnak Domány Ferenc és Hostätter Béla Margit körút Rómer Flóris (régen Zárda) utca sarkán levő Bauhaus házának lépcsőházába. A lépcsőház egy szokatlan és különleges loftlakásba vezet. A loftlakás a Filmteam irodája, melynek díszletét Hujber Balázs tervezte meg. A házból kilépve közvetlenül a pesti Városháza parkba érkeznek. Itt valójában nem is az utcák összevisszasága a szembetűnő építészetileg, hanem az is hogy nem állt meg ennél hanem az épületek belső tereit is keverve gyakorlatilag egy új házat hozott létre. Eklektikus bérházban Bauhaus lépcsőház, és innen nyíló loftlakás.

Ehhez a filmhez még sok más alkotást mellé lehetne sorolni, de a magyar vonatkozásokat jobbnak találtam bemutatni.
(külföldiek pl.: Dark City, Die Hard 4., The third man, Inception, The International)

1.1.2 Mobility:( Irimiás Balázs, Gulyás Tibor)
Virtuális metszet Budapestről. 2003-ban fődíjat nyert a legjobb videoklip kategóriában a rotterdami 1. Nemzetközi Építészeti Biennálén. Az 5 perces filmet Irimiás Balázs (rendező) és Gulyás Tibor (operatőr) készítette, munkájukat a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán tanuló diákok segítették.
„A Mobility voltaképp egy őrült száguldás, amely minden izgalmas vagy kevésbé izgalmas térben megtorpan, lelassul, majd tovaszáguld. „ (filmhu)
Budapest egy kicsit másképp, pont azokkal a titkos részekkel ahova mindig benéz az ember, amire kíváncsi lenne, de nem láthatja, amerre menne, de akadály van. Át a falon, a pincén, a folyosón, át az ott levő embereken. Egyszerű lenne így közlekedni, így sorolni a helyeket, ahogy a filmben és a képzeletben Hajógyári sziget után a Széna téren lenni.
Ebben a filmben az épület nem csak díszlet, hanem maga a történet. Az egész film a helyeket mutatja be és inkább az emberek a díszlet. A helyszínek beszélnek, mutatják az eseményeket melyeknek helyet adnak és azt is mennyi idő telik el közben.
Ez a szokatlan helyláncolás és a száguldás a mozgó falfestményekre is emlékeztet, amikor egyik rajzból következik a másik teljesen meglepetésszerűen, (muto- wall painting by blu) vagy a Budapest Film filmek előtti bejátszása amikor szintén egy rajzból kialakul a következő.
( http://www.youtube.com/watch?v=-6-LBSZvPbE )
Építkezés egy kamerával, ahogy az alkotó kívánja. Vonal helyett a film vagyis a kamera rajzol.

Helyszínek:
Kultiplex, egykori Tilos Radio székház, Kinizsi utca
Trafó kortárs művészetek háza a Liliom utca
Tilos Radio stúdiója DJ Sanyival
Tilos Radio Stúdió előtere
Trafó főpróba alatt
Petőfi Csarnok, koncert előtt
Trafó pince galéria
PeCsa koncert szünete
Tilos Radio, Dj Sanyival
Gödör büfé, mosdó, színpad a medence alatt
Kálvin téri aluljáró, Cha-Cha-Cha
Rudas fürdő alatti csőalagút
BME K épület alagsor alatti pince
Kálvin téri metró
BME K épület alatti második pinceszint az alagsor alatt
Dózsa Gy úti metróállomás
Kálvin téri metróállomás újra
Árpád hídi metróállomás
BME második pinceszint újra
Kálvin téri metróállomás aluljárószint, feljövetel utcára
APA galéria,Horanszky utca
lakás Baross utca 45.
APA Galeria
Baross utca 45.
lakás Raday Kinizsi u sarok
Kecskeméti utca, Véndiák
kocsma a Raday utcaban, a Bakats ter iranyaban, kozel a Kinizsi sarkahoz
Francia Gyula színész fürdőszobája a saját lakásában
APA Galéria újra
Gulyas Tibi lakásának belső udvara
APA Galeria
Gulyas Tibi lakásának belső udvara
lakás Baross utca 45.
egy lánynak a lakásán
Deák tér
BME könyvtár
Károly kert
Deak tér
BME könyvtár
Múzeum kávézó a Múzeum krt.
kocsma a Budafoki úton, közel a BME-hez
Rudas fürdő öltözője
Rudas fürdő uszodája
BME sóhajok hídja
BME könyvtár olvasó
Budafoki uti bérház és hátsó udvara
BME K épület lift
BME könyvtár föld alatti könyvraktára
Millenáris park
Nyugati pu
Rákosrendező pu
Rákosrendező utasellátó
egy ABC belső kepe a Budafoki úton
Millenáris park
Hősök tere
Műcsarnok
Dózsa Gy úti ING székház építés alatt
Városligeti fasor
Trafó tancóra
foglalt ház házibuli bontás előtt a II. ker.-ben, valahol a Rózsadombon
foglalt ház padlása
Tilos buli,Kultiplex
koncert a foglalt házas házibulin
fürdőszoba uott.
udvar uott.
Petőfi csarnok Taraf de Haiducs és Gotan project koncert
Petőfi csarnok büfé előtér
Hajógyárszigeti vizisporttelep a Duna Plaza mögötti egykori csónakház
Millenáris es a Széna tér közötti nagy parkolóházban rendezett BMX-es dirt jump verseny
Krudy Gy utcai Liguana hasznalt ruhabolt
Rudas furdo alatti csoalagut
Kalvin téri aluljaro újra
Filatorigat HÉV állomas melletti fal
Ladik utca, közeli keresztutca falán graffiti

1.1.3 Falakon át:
A Budapesti Műszaki és Gazdaság Tudományi Egyetem építész hallgatói készítették a filmet a 2009-es TDK-ra a Rajz és Formaismereti Tanszéken, mellyel 3. helyezést értek el. Irimiás Balázs és Gulyás Tibor filmje nevezhető ötletadónak, sőt az is volt. A Yamakasi című film is már feszegette ezt a témát, légvonalban a leggyorsabb úton eljutni a célba, a háztetőkön, falakon ugrálva (free run).
Az Irakban harcoló katonák új harcmodorával, vagyis hogy nem az ajtókon keresztül rohanják le az ellenséget hanem a falon át lyukat robbantva, új járatot képezve ezzel, teljesen szétlyuggatott városokat hoztak létre tele féregjáratokkal. Szita szerű városok.
A fiúk azt is hozzátették hogy talán a jövő emberének is lehetne ez egyfajta alternatívája a közlekedésre, hogy áthatol a falakon, persze anélkül hogy ehhez robbantania kellene.
Alternatív közlekedési útvonalat mutattak be kisfilmjükben a Bercsényi kollégiumtól a Rajzi tanszékig. Az alap ötlet az volt hogy valahogy máshogy kéne eljutni nem a megszokott útvonalon a helyekre. Mindenki a folyosókon közlekedik, az ajtón át jár kel ki be, a zuhanyzóba fürdeni megy, a boltba vásárolni. Ők felvetették hogy mi lenne ha nem a folyosókon és a kijelölt utakon haladnának hanem a rövidebb úton mindenen keresztül, légvonalban.
Ez a film már tovább fejlesztett és benne van az esetlegesség. Kicsit mi is húzhatjuk a magunk vonalán a kamerát, amerre szimpatikusabb a látvány. Bele van csempészve a játék is.

Helyszínek:
Bercsényi kollégium Bercsényi utca 28-30 4.emelet
Kollégium hátső kertje
Barakk nevű kocsma a Karinthy Frigyes úton
Vakbottyán utca Budafoki út
Lágymányosi utca Ízlelő Kuspér utca
Lakás
Lakás alatti pince Kuspér utca
Budafoki út Stoczek utca
BME Alagsor
BME Férfi mosdó BME Sóhajok hídja
BME 3. em. rajzi tanszék Lift
BME 2. emelet
BME 3.em rajzi tanszék


1.1.4 Wallking Through Walls :
Az előző film vonalán tovább haladva, vagy azt felhasználva, de a lehetőségeket tágítva készült ez a következő kisfilm. Az alkotók Németh Roland Dániel és Pásztor Bence a manchesteri nemzetközi EASA-n hozták létre az alkotást. Itt is az alternatív útvonalak témakörét feszegették, és a kamerával való bemutatását a helyeknek, a környezetnek. Megint csak egy film az épületekkel a főszerepben. Ezek megint csak nem híres épületek, híres terei. Ezek csak helyszínek amik valakinek a tulajdonát képezik, amiben vannak folyosók, ajtók lépcsők.
Ez a történet egy véget nem érő film. Itt azt vetették fel hogy mi lenne ha elkezdenének egy filmet, ami ugyanilyen választási opciókkal tűzdelt mint a Falakon át című film, csak ennek nincs vége. Nincs befejezve, lehetőséget adva másoknak, hogy más képzelje oda a következő helyiséget, helyet, teret, lyukat odút, színt, hangulatot. Ezáltal létre lehetne hozni egy egész földet átívelő barangolófilmet, ami bemutathatná a környezetünkben levő épületeket, helyetek, tereket. Minél több ember minél több helyről tesz hozzá, annál színesebbé válik, annál érdekesebb, és ott van a lehetőség, hogy teljesen ismeretlen helyeket lehet megismerni egy kattintással. Az egész világ építészete épületei, híresek és kevésbé híresek egy filmben lennének, mint egy enciklopédia, vagy ha már a vonal a film akkor mint valami véget nem érő rajz.
http://www.youtube.com/user/TheWalkingthruwalls

Összefoglalás
A filmeket nézve és elemezve, megismerve a hátterét vagy átgondolva a miérteket, és az ötleteket egyre inkább az bontakozott ki, hogy a film a rajz, a kamera a ceruza, és csak a képzelet tud határt szabni, mert valós határ nincs. Át a falon, vagy pesti bérház wc-jéből az Eiffel torony tetejére lépni lehet. Persze nem a valóságban de elképzelve lehet. A filmben lehet a szomszédos panelház helyett óceánpartra nézni, a 10 emelet magassága nyújtotta látvány mellett mégis a kertbe nyíló ajtón kilépni. A vásznon minden nyitott, nincs a „nem szabad” és „nem illik”, és engedni lehet a kíváncsiságunknak. Ami egy fejében megszületett azt láthatja más is.
A Köntörfalak című filmben a helysorolás még viszonylag finoman alkalmazott. Az útvonal annyiban alternatív, hogy a célpontok a valóságban nem egymás után következnek. De kijelölt útvonalakat használ. A Mobility noha korábban keletkezett alkotás sokkal drasztikusabban kezeli a helyek láncra fűzését. Nem ajtókon közlekedik hanem a falakon keresztül, ami még ha valódi térsort is mutatna irreálissá teszi a helyzetet. Nem kijelölt útvonalat jár be vágásokkal megbolondítva hanem, újakat jelöl ki. És egy egész újrarajzolt tépképet hoz létre. A Falakon át már nem is magát az építészetet, épületeket és a „mi lenne ha” a lakás után, a Műcsarnok jönne gondolatot fodrozza, hanem hogy ne alkossunk új sort hanem menjünk át egyenesen az eredeti épület és utca szöveten. Valódi virtuális metszetet húzva így a térképen. Mondván a két pont közötti egyenes, a legrövidebb. A Wallking Trought Walls pedig megint csak egy külön téma, az útvonal ami végtelen hosszú, továbbfűzhető, mint egy rajz amihez mindenki hozzátesz egy kicsit és végül műalkotás lesz belőle.


Felhasznált szakirodalom
http://hg.hu/cikk/epiteszet/10440-manipulalt-ter---a-filmek-epiteszete
http://archivum.epiteszforum.hu/holmi_detailed.php?mhmid=2324
http://archivum.epiteszforum.hu/holmi_detailed.php?mhmid=2286
http://wergida.blogspot.com/2010/07/vonal-terkepen.html
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:6e8-Nfy33EYJ:archiv.magyar.film.hu/object.46d5f078-ef56-4c69-84aa-d37b4350c570.ivy+mobility+Irimi%C3%A1s+Bal%C3%A1zs+Guly%C3%A1s+Tibor&cd=2&hl=hu&ct=clnk&gl=hu
http://kontorfalak.hu/filmrol
http://www.youtube.com/user/TheWalkingthruwalls
Irimiás Balázs
Pásztor Bence

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése