2011. január 22., szombat

PRÁGER Kitti: Szex és New York

Dolgozatom során a Szex és New York filmekben megjelenő otthonokat elemzem, mint sztereotípikus társadalmi rétegek életkörülményeit. Ugyanúgy, mint a való életben, egy-egy lakás sokkal több információt hordoz tulajdonosáról, mint azt naívan az első pillanatban gondolnánk.
Választásom azért esett a Szex és New York filmekre, mivel korábban soha nem kaptak ennyire fontos szerepet a karakterek otthonai, ráadásul a négy jellegzetes karakter valamelyikével szinte az egész modern női társadalom azonosulni tud. Mindegyik karakter életviteléhez gondos alapossággal illesztett otthon társul, mely a karakterek jellegét a nézőkben tudatalatt tovább erősíti. A lakásról kapott többletinformáció alapján még jobban megismerhetjük a főszereplőket. Mindezek mellett érdekes kultusz alakult ki a főszereplők otthonai körül, melyet a tervezők tudatos színhasználattal tettek még jellegzetesebbé.

1. A modern nő otthona, élet egy nagyvárosban
Mielőtt betekintést nyernénk a négy jellegzetes otthonba, foglalkozzunk egy kicsit azzal, mit értünk „modern nő” alatt. A női emancipáció hozományaként új szerepkörök jelentek meg. Míg korábban a gyereknevelés és háztartás vezetés mellett elképzelhetetlen volt bármilyen más tevékenység, mára ezek előtérbe kerültek. Kialakult a törekvő, karrierista, már-már maszkulin személyiség, mely életvitelébe gyakorta egy második személyt sem tűr meg. A másik végletként továbbra is fellelhető természetesen a hagyományőrző családanya, mely életét családjának szenteli, és önfeláldozásáról, kompromisszumkészségéről ismert. Választásom indokolja, hogy a felhozott példa kellően heterogén karaktereket sorakoztat fel ahhoz, hogy ezt a képzeletbeli skálát árnyalják.
1.1 Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker), a mingli
A mingles elnevezés a „mixed singles”-ből ered, és igazából azt igyekszik lefedni, hogy ebben az életformában a szinglik és a párkapcsolati lét sajátosságai keverednek. Ehhez az életformához hozzátartozik a saját élettér megtartása, mely lehet egy egész lakás, vagy a közös otthonon belül kialakított szeparált lakórész.
Carrie régi lakása nem túl nagy, cserébe az Upper East Side-on található, mely egy elitt és mostanság sztárok által is felkapott környék. Ezzel ellentétben a lakás berendezése inkább szedett-vedett. Ez a kontraszt nagyon jól leírja Carrie személyiségét, aki ugyan divatlapok cikkírójaként jól keres, de munkája mellet nem sok ideje marad másra. Bohém életéből adódóan otthonában rendezett káosz uralkodik. Mind szűkös időbeosztása, mind mentalitása nem teszi lehetővé, hogy a lakásban tökéletes rendet tartson. Karakterét erősítendő az egész lakást divatmagazinokkal lepte el a díszlettervező Lydia Marks, ezek hol polcokon rendezett formában, hol szanaszét heverve, esetenként híres divattervezők reklámszatyraiban jelennek meg.

1, 2: Carrie Bradshaw saját lakásának bejárata és nappalija
A bútorok összetételéből Carrie vásárlási szokásaira következtetve arra az eredményre juthatunk, hogy tipikusan szerelemből vásárol. Amint megtetszik neki valami, hezitálás nélkül megveszi. Az egyesével bolhapiacról vásárolt szakadt, ódon bútorok külön-külön ugyan ellenszenvesnek tűnhetnek, de összességük otthonos hangulatot sugároz. A bútorok különböző korokból származnak, így találhatunk az 1950-es és 1960-as évekből is egy-egy darabot. Ezt bővíti további modern bútorokkal, mint például az előtérben található egyszerű, letisztult, modern könyvespolccal. Érdekességként említendő, hogy az elég heterogén bútorzatot további modern elemekkel ötvözi, mint a falak színvilága, mely visszafogott, pasztelzöld és fakólevendula színe ugyan szokatlan párosítás, de mégis nyugalmat és egyensúlyt sugall.
A nappali egyik motívuma a kicsi, de annál hangsúlyosabb kerek dohányzóasztal, ami kicsit hajaz Vladimir Kagan háromlábú dohányzóasztalára, attól eltekintve, hogy ennek fa fedlapja van. A fedlap talán Antoine Proulx alacsony íves dohányzóasztalának fedlapjához hasonlítható, hiszen egyformán vaskos mindkettő. A kerekasztal motívumaként is felfoghatjuk, hiszen gyakran ekörül gyűltek össze és osztották meg egymással életük problémáit. Az asztallal harmonizálnak a szoba állólámpái is. A szoba ékessége az úgynevezett „Aidan-szék”, amit egy volt barátja, Aidan készített egy kopottas vonatülésből, mely a személyes emlékekhez való erős kötődését ábrázolja. A századközepi komódon különböző festményeket halmozott fel, melyek színvilágukkal a szoba hangulatával harmonizálnak.
A konyhában még több utalást találhatunk az életmódjára, hiszen főzni nem tud, tehát elveszti a szoba a fő funkcióját. A kávéfőző és mikróhullámú sütő lehet talán az általa leggyakrabban használt háztartási gép, mivel ételt általában rendelni szokott. Ugyan étkezési módja igénytelennek tűnhet, a borok terén annál kifinomultabb ízléssel rendelkezhet, hiszen külön bortároló található, így a rendelt vacsora mellé mindig talál egy megfelelő üveget is. Bár a konyha bútorzata praktikus, mivel funkcióját nem használja ki, ez a helyiség is inkább lakószobaként szolgál. Találhatunk apróbb emléktárgyakat a hűtőszekrény ajtaján, valamint fényképeket barátairól. Ezek mellett szuvenírként gyűjti a poharakat, melyeket az aktív éjszakai élete során a legkülönbözőbb helyekről hozott. A konyha bútorzata leginkább jellegtelennek nevezhető.

3, 4: Carrie Bradshaw saját lakásának fürdője és konyhája
Hasonlóképp írnám le a fürdőt is, ahol egy egyszerű fehér csempe dominál. A leharcolt burkolat erős kontrasztban áll a legújabb, legdrágább kozmetikumokkal, melyek egy kovácsolt vas asztalra hányva várják bevetésüket.
Hálószobájában is rendetlenül félrerakott magazinok kupacai találhatók. Az ágy mellett található szék egyszerre könyvespolc az újságoknak és éjjeliszekrény egyben. Ezen található egy régimódi körtárcsás telefon, mellyel órákon át az ágyból barátnőivel és barátjával csevegni szokott. Érdekes, hogy a régi telefon mellett egy modern üzenetrögzítő, valamint az ágy másik oldalán egy vezeték nélküli telefon is megtalálható. Ugyan az ágy fejrészénél található egy éjjeliszekrény, ennek ellenére a széket, valamint a radiátorra helyezett fatáblát is annak használja.
Elérkeztünk a lakás (számára) talán legfontosabb helyiségéhez, a gardróbhoz. Ez a legmarkánsabb festéssel rendelkező szoba. Így akarták kiemelni fontosságát. Erre szobára kevés nő mondana nemet, hiszen itt találhatók Carrie vagyontárgyai. A legnagyobb divattervezők kreációi mellett Carrie cipőgyűjteménye is itt kapott helyet. Ugyan minden darab Carrie szeme fénye, de a helyszűke miatt úgy néz ki az egész, mintha mindent bedobált volna.

5, 6: Carrie Bradshaw hálószobája és gardróbszobája
Véleményem szerint Carrie régi lakása tökéletesen jellemzi a régi szétszórt, rohanó életvitelét. Spontán bútorvásárlásai mintegy pecsétet nyomnak erre a furcsa gyűjteményre, mely megmutatja milyen is ő valójában. Öltözködésével ellentétben lakása nem követi a legmodernebb trendeket, hanem inkább a poszt-art decoból eredő metropolitan-stíllel rokonítható.

7, 8: Carrie Bradshaw régi és új nappalijának, valamint hálószobájának összehasonlítása
Az új lakás berendezése során Carrie már jobban elméllyült a lakberendezés fortélyaiba, ahogy korábban a divatban tette. Megpróbálta az immáron férjével megosztott lakását közös ízlésüknek megfelelően berendezni. Az eddig csajos vonalak helyett megjelentek a keményebb, határozottabb vonalvezetésű bútorok a század közepéről. Ezeket sötét kárpittal kombinálva értekel el még férfiasabb hatást. A lakás rendezettsége, Mr Big fegyelmezettebb életvitele utal. Élénkebb színek a falakon mutatják a fokozott érzelmi telítettséget. A régi lakásból Carrie két motívumot mentett át, melyek a gardrób és a hálószoba. Előbbiben már Mr Bigre utaló rend uralkodik, mely méreteiben és megjelenésében is felülmúlja a régit. A hálószobánál több visszatérő motívumot is találhatunk. Ide tartozik az ágy lábánál található ülőalkalmatosság, és az ágy feletti falra akasztott képek. Az egész szoba berendezése megegyezik a régivel, csak az elemek stílusa és minősége javult.

1.2 Miranda Hobbes (Cynthia Nixon), a dolgozó anya

9, 10: Miranda Hobbes nappalija és hálószobája
Miranda egyéniségfejlődését tökéletesen tükrözte a mindenkori lakása. Ahogy kilépett borús házasságából, maga mögött hagyta a sötét kékes színvilágú lakását. Amikor dűlőre jutott a szingliségével kapcsolatban és megtanulta más szemmel látni a világot, az új lakásában a színek is kivilágosodtak. Egy igazi sikeres new york-i nő lakását láthatjuk immáron. 1980-as évek beli apartmanja sokkal fejlettebb, mint a régi. Ízlésvilága lágyult, maga mögött hagyta dúrva és nehéz bútorait, ezzel megszabadulva anyja halálának utolsó emlékeitől. Egy új, törékeny, nőies vonal jelent meg stílusában, de ha mélyebbre tekintünk, még mindig látjuk az igazi Mirandát benne. A bútorok szögletessége utal Miranda szókimondó személyiségére. A lakás dekorációja átgondoltabb, mint Carrie-é, ebből sejtet, hogy külső segítséget kapott, pont mint a magánéleti válságában. Különleges kapcsolata van a nappaliban található kandalló feletti tükörrel, mely tulajdonságai saját magára is illenek. A lakás letisztultsága, valamint a bútorok praktikussága is visszaadja Miranda tudatos életvitelét. A körülötte zajló rendetlen világ kompenzálása érdekében mindig rendet tart otthonában. Minden tárgynak meg van a saját helye, a fogkefétől a jogi könyvekig. Feltehetően a tökéletesen felszerelt konyhájára a legbülszkébb, miközben ő is csak a kávéfőzőt használja, mivel túl elfoglalt a főzéshez. A konyha csempéjének színvilága életének előző korszakára emlékezteti, de mégsem olyan borúlátó. A fürdőszobája szintén fehér, de ezesetben ez tisztaságot sugall és nincs telezsúfolva kozmetikumokkal.A határozott üzletasszony hálószobájában gyerekkorára emlékeztető fényképek lágyítják karakterét. Ezt tovább erősítik a lágyabb színű textíliák és a lágy tapintású ágytakaró.
Kisfiának megérkezése életkörülményét is megváltoztatta. Rohanó életébe nehézkesen illesztette be újdonsült anya szerepét, pont ahogy lakásába is. Kiforrot stílusú hálójában kialakított egy gyereksarkot, így könnyítve meg hétköznapjait. Egyszerre vette meg az egy szett részét képező gyermekbútorokat, így tudta a vásárlás hatékonyságát maximalizálni.
Miranda racionális életvitelét tükrözendő, lakása is határozottabb vonalvezetésű.


1.3 Charlotte York (Kristin Davis), a hagyományőrző családanya

11, 12:Charlotte York lakása és hálószobája
A Park Avenue-i lakás klasszikus háború előtti családi örökség, amit az újdonsült asszony radikálisan átalakított. A lakás gazdagságot sugall, amelyet az egymásból nyíló szobák látványa erősít. Tervezésnél ügyeltek arra, hogy bárhonnan lépnek be a szereplők, mindig látszódjon minimum még egy helyiség a háttérben. A lakás központjában egy kerek hall helyezkedik el, melyből az összes szoba megközelíthető. A vagyon megnyilvánulását tovább fokozza a famunkák mívessége, a hatalmas étkező, díszes párkányzat, magas belmagasság és mindenekelőtt egy privát felvonó. A férj egyetlen hatása a lakásra a vadászatai során szerzett trófeáiban mutatkozik.
Ahogy azt már Charlotte szingli-korabeli lakásában láthattuk, stílusa ízléses és egyszerű, miközben elegáns. Ez volt az, amit az új otthonába is átvitt, melynek megvalósításához Mirandához hasonlóan ő is segítséget kapott. Mirandával ellentétben ő tudta mit szeretne, csak konkrét elképzelései érvényesítésében, a kivitelezésben szorult segítségre. A hálószoba a pár közös munkájának gyermeke, itt vegyül lágy, nőies tapéta a maszkulin, sötét, szögletes komóddal. Ez utal a pár kapcsolatára is, mivel ez a helyiség szolgál a pár vitáinak helyszíneként is.
Az egész lakás színvilága a bézs és barrack színek keveréke. Az óriási függönyök és a bútorok kárpitjának színvilága utalás Charlotte elvarázsolt hercegnő mivoltjára.
Charlotte otthonának méretei és elrugaszkodottsága utal viselkedésére a mindennapokban.

1.4 Samantha Jones (Kim Cattrall), a karrierista szingli

13, 14: Samantha Jones loft lakása, háló és konyha részlet
Samantha életvitelének megfelelően lakásában a budoár hangulat dominál. Sikeres nő, aki mindent és mindenkit megszerez magának. Ennek megfelelően szerelmi élette is változatos. mindenből csak a legjobb elég jó neki, ahogy ez a lakásán is látható. Lakása visszaadja azt a mérhetetlen forróságot és vágyat, ami élteti. miután az Upper East Side-i szomszédjai megjegyzést tettek rendkívüli életmódjára, úgy döntött, hogy egy kevésbé frekventált helyre költözik, így találta meg új loftját a Downtown-ban.
Természetesen az egyterű lakás középpontjában a kanapé helyett egy óriási ágy található, mely Samantha kedvenc bútora. Ez kerekei révén el is tolható. A belső tér meghatározó színvilága az egyszerű fehér falakban és a kihívóan piros textíliákban jelenik meg. A szobában található még egy kandalló, melyet sosem használ, csak a párkányán gyújt piros gyertyákat esetenként. A lakás loft jellegéből adódóan a nagy ablakokon keresztül nem csak fény áramlik be, de be is lehet látni. Ez Samantha exhibicionizmusához szervesen hozzátartozik. Ezen felül az ággyal szemben egy fémkeretes embermagasságú tükör áll a falnak támasztva az 1930-as évekből, Franciaországból. A lakás stílusa letisztult, nincs tele dekorációval, csupán egy-egy különlegesebb darab jelenik meg. Ilyenek például 18. századi könyvből származó lenyomatok. A konyhában neves tervezők termékei sorakoznak, melyek hatása ugyan lenyűgöző, ámde mind vadonat új. Ez is mutatja, hogy Samantha nem egy házitündér. Viszont a borokat, mint a férfiakat nem veti meg, minden alkalomra felkészült bortartalékkal van felvértezve.A szobától csak egy vékony függöny választja el a fürdőszobát, ami azt is mutatja, hogy Samantha nem szégyenlős típus. Fürdőjét sötétszürke csempe és hangulatos gyertyák jellemzik. A padlót bambusz szőnyeg teszi hangulatosabbá.
Összefoglalva, míg a többi karakternek lakása van, Samanthának inkább búvóhelye.

Összefoglalás
A fent végigfuttatott elemzésből kiderül, hogy a díszlettervezés nem csak a színpadi műfajoknál szükséges, hanem azokon túlmutatva, a filmvásznon is elengedhetetlen. Ha lehet így mondani, a díszlettervezői szakma filmes eszközzé lépett elő egy-egy karakter bemutatásánál. Amellett, hogy helyszínt biztosít a cselekménynek, többletinformációt is közvetít, melynek csak egy része tudatos, nagy része azonban tudatalatti benyomást kelt. Ezt a tudást felhasználva alakították ki a főszereplők életterét, mely a külső mázon túlmutatva az igazi egyéniségüket is bemutatja. Természetesen ezeken felül erőteljes marketing szerepe is van, ha nem is közvetlen, de divatirányzat diktáló szerepe biztos.

Felhasznált irodalom:
http://lakas-es-design.blog.hu/2010/05/27/szex_es_new_york_filmes_enteriorok
http://napiotthon.hu/tart-farticle-5-595/Szex_es_New_York_szingli_otthonok
http://www.bandelle.com/blog/2008/03/25/double-take-carries-apartment-on-sex-and-the-city/

http://www.hbo.com/sex-and-the-city/cast-and-crew/carrie-bradshaw/slideshow/carries-apartment.html
http://www.hbo.com/sex-and-the-city/cast-and-crew/miranda-hobbes/slideshow/mirandas-apartment.html
http://www.hbo.com/sex-and-the-city/cast-and-crew/charlotte-york/slideshow/charlottes-apartment.html
http://www.hbo.com/sex-and-the-city/cast-and-crew/samantha-jones/slideshow/samanthas-apartment.html

http://www.stylelist.com/2010/06/04/sex-and-the-city-2-set-designer-lydia-marks/

http://www.designformankind.com/2008/06/double-take-carries-blue-apartment-in-the-sex-and-the-city-movie/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése