2011. január 22., szombat

ŐRI Barbara: FÉNYFESTÉS ÉS HOMLOKZATINSTALLÁCIÓ

A fényfestések és homlokzatinstallációk világának bemutatásával megmagyarázható és indokolható, hogy az épületek tervezésénél egyre inkább szükséges egyfajta interakció létrehozása. Fontos hogy az épület valamilyen módon felhívja magára a figyelmet. A mai világban a korábbi eszközök, mint egy torony elhelyezése, egy reprezentatív homlokzat megteremtése már nem biztos, hogy elég ehhez. Két fő lehetőség van ennek biztosítására. Az egyik, hogy az épület maga interaktív, alakítható, „mozgó ház”, ez azonban az idő előrehaladtával működési problémákat vethet fel. A másik lehetőség, ha a már megépült épület homlokzatát vetítésekkel, fényfestéssel teszem figyelemfelkeltővé.

1. Mi az a homlokzatinstalláció
Különböző vizuális eszközökkel az épület kizökkentése a hagyományos megjelenési formájából, nagyjából így lehetne definiálni, hogy mi történik egy-egy épülettel, vagy homlokzattal a fényfestés során. Ezt a módszert azonban nem kizárólag kültéren lehet alkalmazni, belő térben is hasonlóan impozáns látványt nyújthat egy vetítéssel létrehozott installáció. A „korrekció” történhet az épület színezésével, eleve a homlokzatba beépített kis világítótestekkel, ledekkel, vagy a homlokzatra vetített festéssel. Nem szabad elfeledkezni azonban az épület ablakait egybefüggő kijelzőként használó formációkról sem. A különbség csupán annyi, hogy itt nem a homlokzat tömör felülete, hanem pont a nyílás által hozza létre a képe.
1:ábra Jean Michel Jarre 20 évvel ezelőtti installációja
2. A fényfestés előélete, korai szakasza
A fényfestés technológiája nem újkeletű. Jean Michel Jarre már az 1990-es párizsi La Défense koncertjén emlékezetes lézershow-val fűszerezte a zenei előadást. Egyik két évvel korábbi koncertjén is láthattunk efféle homlokzatfestéseket, ezek a fényjátékok azonban az épület architektúráját még nem használták ki.
A közelmúltban is számos rangos eseményen jelent meg a fényinstalláció, mint a média eszköze. 2008-ban például a Fehér Házat festették rózsaszínre a mellrák elleni kampány egyik szimbólumaként. De színezték már a párizsi Eiffel-tornyot is, ilyen volt a kínai újév alkalmából készült installáció, vagy mikor a torony 2009-ben török nemzeti színekben pompázott.
3. Jelen
Ez a fajta művészet ma már nem számít kuriózumnak, léteznek cégek és csoportosulások, akik direkt ilyen installációkra szakosodva életre keltik a homlokzatot. Minden fényfestés eredeti, a hátteret biztosító épülettel összhangban jön létre, kölcsönösen alakítva egymást.
Nem csak külföldön találunk ilyen művészeti csoportokat, Magyarországon is vannak többen. Ilyen homlokzat-installációkat alkotnak a Limelight csoport tagjai is. Itthon megvalósult munkáik közül olyanokat emelhetünk ki, mint a 2006-ban az 56-os színekben pompázó parlament, a 2009-es Heritage Fesztivál Pécsett, a Trianon megemlékezés június 4-én, vagy a Pécs Európa Kulturális Fővárosa kapcsán az Örökség Fesztivál pécsi fényjátéka.
2:ábra A pécsi székesegyház
4. Mi a kapcsolat a homlokzatfestés és az építészet között?
Hogy hogyan is kapcsolódik ez a fajta prezentáció az építészethez?
„A homlokzatok mindig is egyfajta médiumként szolgáltak, csak az üzenetük egy régi korban született, és a jelentésük lassan, a szemlélet fejlődésével változott. A toronyórák és a harangtornyok
hordozták a legtöbb üzenetet. Viszont ez a sebesség a mai világban már nem elegendő. Egy kattintás, és megváltozik minden - szinte lehetetlen csillapítani az emberek információéhségét. Így nem csoda, hogy sorra került a mára már szinte egyedüli statikus műfaj is, az építészet. Nemcsak az a kérdés, hogy hogyan lehet az építészetet bevonni és dinamizálni, hanem hogy egyáltalán kell-e nekünk puzzle-t játszani egy épület homlokzatán?” (http://hg.hu/cikk/epiteszet/10348-bulvarhomlokzat-vagy-mediaepiteszet Hajdu Gáspár, 2010. december 14.)
5. …ha nem épületet a háttér…
3:ábra Az Erzsébet-híd átváltoztatása
Fényfestést nem csak épületre lehet létrehozni. A Dorkandkozma páros 2005-ben egy remek installációt készített az Erzsébet-hídra egy Guinness rekord kísérlet kapcsán. A Duna partjainál és a híd pilléreinél elhelyezett nagy teljesítményű vetítőkkel pszichedellikus kosztümbe öltöztették a hidat, közben koncertek, az éjszaka folyamán pedig dj set-ek szórakoztatták a nagyérdeműt.
A párosnak nem ez volt az első ilyen programja. „Ők voltak azok, akik tavaly, az uniós csatlakozás napján színes, fénylő ábrákkal burkolták be a Millenáris Parkot, és telente menetrendszerűen fénnyel öntik le az egyik telekommunikációs cég székházát.” (http://index.hu/kultur/eletmod/supererzsebe/)
6. Mi lehet ezeknek a vetítéseknek a célja?
Elsősorban a figyelemfelhívás. Más kérdés itt az, hogy mire akarják felhívni a figyelmet. A levetített kisfilmre, a vetítéshez használt épületre, vagy az alkotó önmagára akarja e terelni az érdeklődést. A dolog együttesen működik. A megfelelően kiválasztott épület, a jól megkomponált fényfestés, a minőségi animációs munka együtt alkotnak egy egységes képet, egymástól szinte alig, vagy egyáltalán nem elválaszthatóan.
7. A fényfestés különböző megvalósítási lehetőségei
A homlokzat életre keltésének egyik módja, hogy az épületeket kis ledekkel látják el, így vetítésre nincs szükség, önmaga a homlokzat az installáció ez által. Ilyenek például a Művészetek Palotája és a Budapesti Corvinus Egyetem új épülete. Egy másik megoldás, ha az épületet kívülről megvilágítják, akár egy színben, akár zenére ritmikusan váltakozó képekkel, filmmel. Ilyenre bőven láttunk példát a közelmúltban.
A harmadik legkézenfekvőbb módja a fényfestésnek, ha az épület, mint egy hatalmas kijelző működik, az ablakaiba pedig egy-egy pixelként egy-egy lámpát helyezünk. Megfelelő programok segítségével kicsit rosszabb felbontású – hiszen a nagy méretek miatt „pixeles” lesz a kép – de tökéletes mozgóképet kaphatunk. Ezt a technológiát használják fel évről évre a Schönherz kupa során a Mátrix megszervezésésnél. Eleinte csak két állapota volt a pixelként viselkedő ablakoknak – a fehér (megvilágított) és a fekete (sötét) -, később megjelent a szürke árnyalat, mára azonban a támogatóknak hála ők is színes képet tudnak alkotni.
Azonban nem csak méregdrága, profi eszközökkel lehet az ilyen fényinstallációkat kivitelezni, ezt az is mutatja, hogy az egyik bercsényis öntevékeny kör, a közönséges vetítés keretein belül nem olyan rég filmvetítést rendezett az Allee bevásárlóközpont falára.
8. Fényfestés itthon
A külföldi sikerek után eljutott a fényfestés Magyarországra is. Kezdetben egyszerű képvetítésekkel kísérleteztek, majd egyre komolyabb és összetettebb kompozíciók kerültek megalkotásra.
4:ábra A Parlament az 50 éves évfordulón
Olyan épületek „estek áldozatul” a fényfestők kreativitásának, mint a Parlament, a Nemzeti Színház március 15-én, a pécsi Székesegyház vagy a Várkert Bazár, de rendeztek már vetítést elbontott épületek helyén, tűzfalak felületén. Az idei múzeumok éjszakáján is ez történt, a hetedik kerületi Király utcai tűzfalakra vetített installációk megkomponálására még tervpályázat is készült.
A Media Facades Festival Europe 2010, amelyen európaszerte a legnagyobb városok képviselték magukat, Berlin, Brüsszel, Helsinki, Liverpool, Linz és Madrid mellett Budapest is jelen volt. A Kitchen Budapest szervezésében Interaktív épületekké váltak a Lánchíd 19 hotel, és a Művészetek Palotája. Míg előbbinél egy fújásra érzékeny, a helyszínre telepített eszköz segítségével lehetett az épület színét változtatni, az utóbbinál az épület kettős világítási rendszerét kihasználva az online weboldal segítségével a különböző kompozíciók közötti kattintással néhány másodpercen belül változott az épület megjelenése.
9. Magyar művészek bemutatása
A fiatal magyar művészpáros, Berkes Dóra és Kozma Péter is hasonló fényinstallációkkal foglalkoznak. A neves, külföldön is elismert és megbecsült páros 1995 óta dolgozik együtt a raypaintigen, azaz a sugárfestészeten, amely 1996 óta folyamatosan, alkotásról alkotásra fejlődött. A Dorkandkozma mára brand-dé nőtte ki magát, nevük összeforrt a fényfestészettel. Dóra és Péter azonban a kortárs képzőművészet más területein is jelen vannak. Dorka festészeti és Péter díszlettervezői tevékenysége segíti őket az installációk megalkotásában, kivitelezésében.
4:ábra A Matáv Telekom székház 2005-ben
10. Hogyan készül egy ilyen installáció
„Az alkotói folyamat a hosszú tervezéssel, a helyszín megismerésével kezdődik. A festmény mindig a helyszín és környezetének meghatározó sajátosságainak, valamint az esemény és közönség figyelembe vételével, ezek összehangolásával készül.” (http://peterkozma.com/raypainting/dload/raypainting_hun.htm Kozma Péter 2010. december 14.) Ezek a művek általában valamilyen esemény, ünnep apropójából jönnek létre, ezért a téma részben adott. Viszont minden esetben nagyban függenek a hely jellegétől, az eseményen résztvevő emberek karakterétől, számától.
Minden egyes helyszín új kihívás, nincs két egyforma produkció, nincs két egyforma megjelenés. A vetített eredeti kép óriásira növelésével a legapróbb textúrák is látszanak, teljesen új hangulatot adva ezzel a megfestett felületnek, még erőteljesebben fejtve ki a vetítés hatását.
11. Az épületválasztás fontossága
A kiválasztott épület szerepe jelentős. Vagy egy olyan építményre vetítenek, amelynek köze van az esemény témájához (például március 15-én a Nemzeti Múzeum piros-fehér-zöldbe öltöztetése), néha pedig a nem is annyira az épület, hanem inkább a helyszín, a tér kap fontos szerepet. (Deák téri Dorkandkozma alkotás).
Akad olyan helyzet is, mikor a fényfestés egy reklám az épületnek (Lánchíd 19 hotel), máskor pedig az épület megjelenéséhez szinte hozzátartozik, hogy a falai színes pompában játszanak (Művészetek Palotája). Sokszor az ilyen installációk hatással vannak az épületre, és fordítva: a fényjáték magába foglalja az épület lényét, azzal hogy gyakorlatilag újrarajzolja, újraértelmezi, azzal pedig hogy esetenként életre is kelti egy hullámzó homlokzat formájában változtatja, alakítja is azt. Ilyen történt az Örökségek Fesztiválján is, Pécsen.
12. Konkrét homlokzatinstallációk bemutatása
12.1 Örökség Fesztivál Pécs - 2010. szeptember 16-26.
Alkotó: limelight.hu
A Pécsen megrendezett Örökség Fesztivál és Pécs Európa Kulturális Fővárosa programok keretében a székesegyház homlokzata egy estére átalakult. A Limelight csoport fényfestésével megelevenítette a dóm történelmi homlokzatát, újraértelmezve azt. A vetítés során a statikus homlokzat dinamikussá válik, melyben fontos szerepet kap a zene is.
4:ábra A pécsi székesegyház újraértelmezve
„A fényfestészeti alkotás egy különleges látványosság is egyben, melynek szerves részét képezi az épület architektúrája, amit egy új, az alkalomra készült művészi koncepció szerint értelmezünk újra. (…) A fényfestmény témája Pécs kulturális öröksége, a képek Victor Vasarelytől a Zsolnay
motívumokon át a Bazilika belső díszítéséig, a város művészeinek állítanak emléket egy olyan látványos alkotással, melynek szerves része az épület homlokzatának struktúrája. A képeket Bukovics Andrea készítette, az animáció Vicsek Viktor alkotása.” (www.limelight.hu – 2010. december 15.)
12.2 Fényfestés a Nyugatinál – 2010. április 29-30.
Alkotók: Vicsek Viktor (The Neon Edge), Sztojánovits Andrea, L. Laki László (Skylab), Pedro Zaz és Spetto (Brazília)
A tavaszi Cinetrip alkalmából jött létre ez az installáció. A Nyugati pályaudvar színes átkomponálása megmutatja, hogy a fényfestés remek dekorációs elem, olyan helyeken is megjelenhet, ahol egyébként reklámfelületek nem helyezhetők el. Hatásos eszköz, mert az ember nem tud elmenni mellette anélkül, hogy ne állna meg legalább pár pillanatra nézelődni, újszerű látványvilága magával ragadja az embert.
12.3 Budapest Design Week - 2010. október 1-10.
Alkotó: Kitchen Budapest
A Media Facades Festival helyi képviselésében a Kitchen Budapest is részt vett. Az eseményre interaktív fényinstallációk készültek. A Lánchíd 19 hotel homlokzata fújásra érzékeny szenzorok segítségével úgy hullámzott, akár a Balaton. A mozgás dinamikája és időtartama függött a fújás intenzitásától és erősségétől. Ugyanekkor a Művészetek Palotája homlokzata is alakíthatóvá vált, egy online honlapon keresztül egyetlen kattintással a kedvünkre formálódott.
12.4 Casa de Cultura, Barcelona
Alkotó: palnoise
Alberto Calahorro Palnoise a Casa de Cultura-t a szó pozitív értelmében véve teljes egészében játszótérré alakította. Fényjátékában szerepet kapott a homlokzat eredeti struktúrája, főként erre építette fel a mozdulatokat. Színes, modern formában életre keltve a homlokzatot újraértelmezte az épület lényegét. A lejátszott zenével teljes összhangban az előadás közepén az épület szó szerint táncolni kezd, a hullámzás hatásával kimozdítja a homlokzatot a síkból. A vetítőfelület azonban nem csak, mint épülethomlokzat jelenik meg, időközben átalakul tetrissé, végül az épület mintha kis játékkockákból állna, darabokra hullik. Nagyszerűen prezentálható ezzel az installációval, hogy a fényfestés mekkora vizuális lehetőségeket ad, gyakorlatilag teljesen lehetetlen és képtelen helyzeteket is létre tud hozni, meg tud jeleníteni.
Összefoglalás
Ezzel tulajdonképpen bebizonyosodott, hogy egy új képzőművészeti műfajjá nőtte ki magát a fényinstallációk világa. A mű megalkotásakor fontos, hogy az alkotó nemcsak a technikai ismeretek birtokában legyen, hanem ismerje az épület architektúráját, léptékét, arányait, hogy így a vetítendő film az épülettel együtt élhessen. Fontos az esemény témájának megfelelő környezet megtalálása, hogy a hely hangulata tovább fokozza a vetítés élményét. Kiderült az is, hogy marketing szempontból nagyszerű megoldás a homlokzatvetítés, mert vonzza a tekintetet, az ember nem tud elmenni mellette szó nélkül. Fontos tudni azonban, hogy ezek a fajta reklámok nem konkrétan valamit hirdetnek, hanem inkább azzal reklámoznak, hogy a szóban forgó eseményt, a helyszínt még sokáig beszédtémává teszik.
Felhasznált szakirodalom
http://www.youtube.com/watch?v=GNHaW0Cw6aI&feature=more_related
http://www.easyweb.fr/slideshow.html
http://peterkozma.com/raypainting/opener.htm
http://pecsikult.hu/hu/events/show/51950
http://hg.hu/cikk/epiteszet/10348-bulvarhomlokzat-vagy-mediaepiteszet
http://www.fmh.hu/nagyitas/20100917_fenyfestes_pecs_bazilika
http://index.hu/kultur/eletmod/supererzsebe/

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése