2011. január 22., szombat

Kelle Virág: ÉPÍTÉSZET A FILMEKBEN

Talán az egyik legkedveltebb kikapcsolódás a filmnézés, melyben a látvány nagyon meghatározó. A történet és a szereplők karaktere eltorzított, leegyszerűsített. Kevésbé nyilvánvaló, hogy a helyszíneket, épített környezetet is átírva lehet igazán hatásosan átadni a nézőnek. A valódi térélmény csak a helyszínen, személyesen élhető át igazán, képről vagy vidóról nem tud teljes mértékben átjönni. Főleg egy fimben, ahol a környezet háttéreszközként szolgál hangulatok, benyomások, előcsalogatására. A díszletek és digitális efektek alkalmazása nagyon kézenfekvő és gyakori, noha teljesen valósághűnek tűnik a végeredmény. Dolgozatomban bemutatok olyan alkotásokat is melyekben pont ezért megdöbbentő, hogy amiről díszletet feltételeznék mégis valós épületek és helyszínek szerepelnek.

1. Építészeti megjelenítés eszközei
1.1 Virtuális díszlet
Nem is gondolnánk, hogy a jelenetek egyre jelentősebb részét, ezzel az úgynevezett 'blue box' technológiával készítik. Ennek elsődleges oka a kölséghatákonyság. Sorozatok kültéri jeleneteinél szinte minden esetben ezzel találkozunk. Végeredményben szinte észre sem vesszük.
1.2 Épített díszlet
A közvetlen környezetet, belső tereket érdemes megépíteni. Ennek két oka is van: Egyrészt, mert a színészeknek könyebb dolguk van, nem kell mindent elképzelniük, másrészt nagyon aprolékos utómunkával járna, szinte minden képkockát retusálni kellene, ami megkérdőjelezi az eljárás relatív olcsóságát. Néhány extrém esetben komplett díszlett házakat építenek fel szabadtéren, melyek a forgatás után elbontásra kerülnek. Ilyen a 2.1 pontban bemutatott ház a tónál. Ezek érdekessége, hogy az anyagok sokszor csak úgy néznek mintha valódiak lennének és a valóságban, pedig egészen másból készültek. A MAFILM fóti díszletfalujában például a koncentrációs tábor kerítésének szögesdrótjai gumikötélből készültek, csak le vannak festve. De a középkori díszletek is egytől egyig könnyűszerkezetes homlokzatok, melyek kő hatását próbálják kellteni.
1.3 Díszlettelenség
A vizuális ingerek tobbzódása mellet meghökkentő és újszerű képvilágot eredményez a díszlet minimálisra lecsupaszítása a filmvásznon. A 2003ban készült Dogville egyedülálló úttörő alkotás e tekintetben. Ám ez is képi eszköz, ugyanis egy ingerszegény korlátolt kisváros tárul elénk.
2. Részletes film elemzések
2.1 Ház a tónál
A Ház a tónál című film férfi főszereplője és családja építész karaktert alakítanak. Több beszélgetés témája maga az építészet, név szerint megemlítésre kerül a modern építészet néhány kiemelkedő alkotója. Az apa még a halálos ágyán is a modern építészet alapvetéseit próbálja át adni fiának. Ám ennél mélyebb építészeti vonatkozásokat is felfedezhetünk.
A film címét is adó acélszerkezetű tóparti üvegházat kifejezetten erre a forgatásra építették és sajnos el is bontották. A Chicago környéki Maple tavon a mólójának egy kis darabja még ma is megtalálható. Szembeötlő a hasonlóság Mies van der Rohe Farnsworth házával, mely csupán néhány kilométerre található és árterületen fekvése miatt szintén szokott vízben állni. A sok közös vonás (anyaghasználat, elhelyezkedés, kirakatszerűség) ellenére alapvető különbséget figyelhetünk meg az alaprajzi kialakításában. Míg a Farnsworth ház a vizesblokk köré szerveződik, addig Nathan Crowley tóra épített díszletházának központi eleme egy fa, mely sokkal inkább összeköti a helységeket, mint szeparálja azokat. A filmbeli elemzésében azzal a kritikával illetik, hogy bár első ránézésre nem így tűnik, de valójában elzárja magát a környezetétől és öncélúvá válik. Szerintem sok izgalom van benne és nem mondanám, hogy nem kommunikál a környezetével. Ennek a kritikának inkább átvitt a tervező (apa) személyiségére vonatkozó jelentősége van a filmben. A ház nagyszerűségét jelzi, hogy elnyerte a Structural Engineers Association of Illinois díját is. Filmbeli szerep a vágyódás és elérhetetlenség szimbiolizálása.


A film ötlete egy hat évvel korábbi koreai alkotás, újraforgatása melynek eredeti címe Il Mare. Maga a romantikus történet alap felvetése, hogy a szerelmesek ugyan ott élnek, de két év eltéréssel, viszont valamilyen különös okból kifolyólag mégis tudnak egymással levelezni. Az egyik legkedvesebb pillanatom a fimben, ami az építészek környezet alakító képességére világit rá az amikor a fiú a múltban ültet egy fát a lánynak, akinek ettől otthonosabb lesz az élete.
A filmben Chicago és környékének építészeti értékei is bemutatásra kerülnek. Egy városnéző séta keretén belül rövid elemzést is hallhatunk a mellékelt térképen beszámozott épületekről. A film néhány jelenetét egyébként a Chicago Architecture Foundation székházában forgatták. [1][2]
2.2 Játékszerek
Gyerekorom egyik legmeghatározóbb filmélménye. A történet szürreális környezetben játszódik, mese szerű előadásmódban ám mondanivalója túlmutat ezen. Minden korosztály számára magával ragadó. Sajnos a film bukás lett nem hozta be a készítési költségét, így nem készült több hasonlóan egyedi és nagyszerű alkotás ebben a műfajban. A gyermeki tisztalelkűség, ártatlan szándékok és a kegyetlen világ konfliktusaiba nyerhetünk betekintést.
Az elnyomás, konkrétan megjelenik képi eszközökkel a következő módon: A helység, amiben tartózkodnak szereplőink elkezd átalakulni, a határoló falai közelednek egymáshoz, ezáltal drasztikus módon lecsökkentve életterüket. Ez a jelenség többször is megismétlődik a filmben, de szeretném kiemelni azt a jelenetet, amikor egy laboratóriumban konzultál a termékfejlesztő csapat. Gyönyörű, ahogyan a fehér négyzetes csempékből tetrix szerű elemelek állnak össze és fokozatosan foglalják el a teret, miközben ebből hőseink belemerülve a munkába, szinte semmit sem észlelnek, csak mikor már az eredeti asztal alapterületének megfelelő méretű helységben találják magukat. A film egyéb jeleneteiben megfigyelhető a pasztell színek tobzódása. [4]



3. sci-fi
Ebben a műfajban élhetik ki magukat igazán az építészek és díszlet tervezők. A jövő alakítása, utópiák mindig is nagyon megmozgadta az emberek fantáziáját. A különleges díszletek általában studióban épülnek meg, vagy számítógépes utómunkával készülnek.
3.1 Sunshine
Az építészet többröl szól, mint terek létrehozása. A használat végiggondolása, műkődésének biztosítása, organizáció is legalább ennyire fontos. A „konzervfilmekben” is ezt szeretm. Emberek túlélését kell biztosítani egy űrhajon, bunkerban vagy valami hasonló bezárt térben. A napfény című film kiemelkedik az űrhajos filmek közül. Nemcsak vezérlőteremből és folyosókból áll, hanem végig van gondolva az élet körforgása. Az űrhajón kialakításra került egy „oxigén kert”. Illetve étkezési célra is termesztenek növényeket. Elképzelhető, hogy csak arról van szó, hogy az élet egyéb területén megjelenő egészséges életmód és környezetvédelem divathulláma kezd begyűrűzni a filmvászonra is.
Érdekes jelenete a filmnek, amikor élüteket befolyásoló komoly választás elé kerülnek és kupaktanácsban arra a következtetésre jutnak, hogy nem demokratikus alapon vagyis nem szavazással kellene meghozniuk a döntést. Hiszen mindenki a maga szakterületéről sokkal többet tud, döntsőn az aki a legjobban otthon van a témában.
3.2 Aeonflux
Lenyűgöző vizuális élményt nyújt a film. Különlegessége, hogy megépült Berlini épületekben és helyszneken készültek a felvételek. A filmben sikerült a környezetet úgy megtölteni élettel és futurisztikus kellékekkel, illetve olyan képkivágásokat és beállításokat alkalmazni, hogy felsem merül a gyanúja, hogy ilyen építészeti környezet létezhetne napjainkban. A forgatás helyszíne eredetileg Brazilia lett volna, de a film készítői végül Berlin mellet döntöttek.
A filmben előforduló egyéb valós helyszínek:
Babelsberg, Potsdam, Brandenburg,
Bauhaus-Archiv, Berlin,
Biosphaere, Potsdam, Brandenburg,
Buga Park, Potsdam, Brandenburg,
Filtergewoelbe Wasserwerk Friedrichshagen, Berlin,
Former american headquarters, Berlin,
Haus der Kulturen der Welt, Berlin,
Kapelle der Versoehnung, Berlin,
Kirche Maria Regina, Berlin,
Krematorium Baumschulenweg, Berlin,
Langhansbau – Anatomisches Theater, Berlin,
Mexikanische Botschaft, Berlin,
Paul Löbe Haus, Berlin,
Renaissance Theater, Berlin,
Riehmers Hofgarten, Berlin,
Sans-Souci, Potsdam, Brandenburg,
Studio Babelsberg, Potsdam, Brandenburg,
Tierheim, Freiburg im Breisgau, Baden-Württemberg,
Trudelturm, Berlin
Velodrom, Prenzlauer Berg, Berlin
Windkanal, Berlin [3]
3.2.1 KAPELLE-VERSOEHNUNG a filmben: piac
Hagyományos anyagokból (vályogból és fából) épült kortárs kápolna. Különlegeséggét a helyszín is fokozza, ugyanis a hajdani nyugat- és kelet-Berlint elválasztó falrendszer közötti területen fekszik, emléket állítva a fal áldozatainak. A filmben egészen más funkciót kapott, ugyanis vidám piac helyszíneként tűnik fel.
3.2.2 TRUDELTURM a filmben: Fegyver tározó torony
Adlershof egykori repülőterén megmaradt áramlástechnikai kísérleti épületek betonból készültek. Szokatlan formájukat a fizikai törvényeknek való megfelelés alakítota ilyenné. Napjainkban kutató fejlesztő cégeket és egyetemeket vonzó területen szabadtéri múzeumként megmaradt használaton kívüli létesítmények.
3.2.3 NAGY SZÉLCSATORNA a filmben: Underground Maze
Érdekes, misztikus hatást kellt ezt a laboratóriumi környezetet metrónak beállítáni. A szélcsatorna kísérleti berendezés, melyet elsősorban testek körül áramló közeg hatásainak vizsgálatára fejlesztettek ki.
3.2.4 MEXIKANISCHE BOTSCHAFT a filmben : Marketplace Exterior
Berlin egyik legérdekesebb homlokzata Teodoro Gonzalez de Leon és Francisco Serrano Mexikói követség épülete. A homlokzaton található 40 beton oszlop egytől egyig eltérő keresztmetszetű, hogy váltakozásuk finom dinamikát adjon a monumentális térfalnak. A felületi érdességet és finom árnyékokat, pedig a betonba kevert márvány por eredményezi.
3.2.5 TIERHEIM FALKENBERG a filmben: Citadel
Dietrich Bangert 2002ben épült állatmenhelye merőben újszerű alkotás. A komplexumban temető is kiallakításra került. Kör alaku átriumok dominálnak az épület kialakításában. A fimben egészen más kilátó funkciót kapott, de a hely varázsa magával ragadta filmkészítóit is.


3.2.6 BAUMSCHULENWEG KREMATORIUM a filmben: Konferencia központ
A délkelet-berlini Baumschulenwegre kiírt krematórium pályázatot Axel Schultes és Charlotte Frank nyerte meg. 1998-ban a megépült ez a gyönyörű látszóbeton épületükkel, mely több mint 33 millió dollárba került. Csodálatos épület, mely nagy hatást gyakorol az emberre. Egyszerű formákból épül fel, játszik a kimetszésekkel. Az épület meghatározó eleme a fény és annak beengedési módja. Szinte keresztül szeli a szimmetrikus épületet a két szélén áthaladó fénycsík, ami végig födémáttörésben jelentkezik. Ez a jelenség és hatalmas kiharapások az épület tömegéből csalogat a három bejárathoz. A homlokzatokon pedig hatalmas üvegfelületek alkalmazása miatt, teljes átlátunk a krematóriumon. Ezáltal a kint és a bent érzetünk kicsit átalakul, szinte barlangszerű hatást eredményez. [5]
Az épület szimmetriáját kizárólag a holtak csarnokában található szabálytalan elrendezésű 29 db. oszlop törik meg. Ebből a hatalmas központi térből 3 búcsúztató helység nyílik. A kettő kisebb a fő homlokzat felé nyit hatalmas üvegfelület, míg a nagy a hátsó parkra néz. A fény bejutását automata vezérlésű redőnyök szabályozzák A látszóbeton „szürkeségével” finoman harmonizáló türkíz színt alkalmazták minden kiegészítő elemnél.
Fény: A holtak csarnoka lenyűgözött monumentalitásával. A födém lebegő hatását a természetes fény beszűrődésének szokatlan módjával érik el a tervezők. A már említett fénycsíkok mellet, melyek az oldalfalaktól különítik el a mennyezet, az oszlopok erőátadási pontjába helyezték a födémáttöréseket. A beszűrődő fény elrejti az oszlopok és a födém tényleges kapcsolódási pontját.homok
homok: A terem szélein a fénymetszés alatt, a falba mélyesztett sematizál negatív pilaszterek segítenek kihangsúlyozni az elmúlást szimbolizáló, hamvakra emlékeztető homokkupacokat. A padlóba mélyesztett kis hasábok biztosítják a kupacok békéjét. Mesterségesen megvilágítják a homokot alulról, ezáltal még nagyobb hangsúlyt adva az elmúlásnak. Az egyre népszerűbb hamvasztás az épület alagsorában folyik. A nyugati kultúrából hiányoznak a holtest elégetéssel kapcsolatos szertartások. Ezért ez elzárva történik, viszont finom utalásnak vehetjük a széleken meghúzódó halmokat.
Víz: Több kultúrában is fontos szerepet kap a víz a halál, mulandóság kapcsán. Illetve az újrakezdést, az életet is szimbolizálja. Ezek után nem meglepő, hogy az épület alaprajzi központjába egy kis medence került, vízzel megtöltve. A medence fölé egy tojás alakú tárgy van belógatva. Állítólag ez direkt utalás az élő leszármazottakra. Kicsit erőltetnek gondolom ezt a hasonlatot.
Környezet: Az épület előtti fákkal szegélyezett út, elegendő időt szolgál a lelki felkészülésre. Közvetlenül a krematórium körül egy régi temető található. Kevés sír található benne, így inkább park benyomását kelti. Az új sírok a főút másik oldalán elhelyezkedő új temetőben kapnak helyet. Figyelemre méltó, hogy a kiegészítő létesítmények is milyen precíz kivitelezésű látszóbeton építmények. Gondolok itt a hátsó kapura vagy a garázslejáróra.
3.2.7 KORMÁNYZATI NEGYED
Az egységes (Berlin és) Németország szimbólumának szánt biztosítótű alaprajzú épületegyüttes, mely kétszer is átszeli a Spree folyót szintén látszóbetonból építették. A hasonlóság a Baumschulenweg krematórium részleteivel koránt sem meglepő, hiszen ugyan az az építész páros tervezet mindkettőt. Sőt a Band des Bundes tervei hamarabb készültek el. Az épület falán nagyméretű korong áttörések figyelhetőek meg. Ez az érdekes képkivágásból, arra assziciálhatunk, mintha főhősnőnk a holdon pihenne.

3.2.8 U-BAHNHOFS REICHSTAG a filmben: Subway
Az új metrovonal építésénél a parlamenti megálló kialakításánál egyértelmű volt, hogy jellenjen meg a felszíni kormányzati negyed karaktere. Így a legjellenzőbb és egyedi oszlopok fölötti födémáttöréssel itt is találkozunk. A teher átadása négy ponton történik szemben a krematóriummal, ahol erre csak egy pont szolgál. Szerepe minhárom esetben a meghökkentés, könnyedség érzetének keltése.


Összefoglalás
Építészet filmbéli szerepe a gyönyörködtetésen túlmenően egyfajta metakommunikácó, mely nagyon hatásosan rövid idő hátérinformációkat közveítít. Dolgozatomban megpromáltam erre példákat mutatni. Számomra a legérdekesebb, mikor valós helyszínek teljesen eltérő funkcióval kerülnek bemutatásra egy fimben. Mivel a funkció és a forma szorosan összekapcsolódik, a legtöbb esetben csak díszletszerűen adott nézőpontból hátérként szolgál a környezet. Néhány esetben viszont, meglepő módon szervesen át tud alakulni az épület és tényleg működhetne eltérő funkcióval. Dolgozatomban erre két pélát is bemutatok a Baumschulenweg krematórium és a Versohnung kápolna. Ezek a szakrális funkciók továbbra is a kapcsolat szinterei maradnak, csak megtelnek élettel az egyik tanácsteremként a másik piacként ölt új funkciót. Az építészetnek nam csupán a filmekben van meghatározó szerepük, hanem mindennapjainkban is. Fontos, hogy olyan megfelelő környezetet teremtsünk, amiben élmény időt tölteni.

4. Felhasznált szakirodalom
[1] http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=620804&page=5
[2] http://www.trianglemodernisthouses.com/lakehouse.htm
[3] http://blog.ounodesign.com/2009/06/24/architecture-in-the-movies-part-4-aeon-flux/#more-4604
[4] http://www.devildead.com/indexfilm.php3?FilmID=730&NamePage=toys
[5] The phaidon atlas of contemporary world architecture, 2004
Felhasznált képek
(1) http://undergroundrepublik.com/2010/01/the-magic-of-green-screen
(2) http://wondersinthedark.wordpress.com/2010/07/02/dogville-no-18/
(3) http://www.trianglemodernisthouses.com/lakehouse.htm
(4) http://architexploitation.blogspot.com/2009/01/keanu-reeves-in-lake-house.html
(5) http://www.imdb.com/title/tt0105629/
(6) http://www.davidicke.com/forum/showthread.php?t=3097&highlight=tall+book+of&page=159
(7) http://www.devildead.com/indexfilm.php3?FilmID=730&NamePage=toys
(8) http://io9.com/336301/sunshines-realistic-biospheric-spaceship
(9) http://bregna2415.webs.com/gallery.htm
aeon flux képei erről a linkről származnak:
(10) http://img.photobucket.com/albums/v155/CharlizeTheronFan/B2415/AeonFlux_T_43.jpg

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése